Gruppearbejdets dialogiske rum: Brug af Google Jamboard og samtalekort til at styrke elevers samarbejdsprocesser

Thorkild Hanghøj, Dorte Bygebjerg Kristensen, Jakob Kyu Schønemann, Lars Bøge Eskildsen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Gruppearbejde er en velkendt arbejdsform i grundskolen, der både har læringsmæssige muligheder og begrænsninger. Det gælder ikke mindst, når elever skal samarbejde om at udvikle fælles idéer, hvor nogle elever let overtager styringen, mens andre kan have svært ved at blive hørt. I denne artikel analyserer vi videoobservationer af 5. og 6. klasse elevers brug af fysiske samtalekort og det digitale redskab Google Jamboards til at understøtte deres kreative samarbejdsprocesser. Vi tager teoretisk afsæt i en forståelse af gruppearbejde som dialogisk rum for divergent og konvergent idéudvikling, der giver elever mulighed for at åbne, udvide og uddybe deres fælles forståelser. Samtidig er vi optaget af, hvordan de forskellige redskaber kan bidrage til at rammesætte dialog ved at tilbyde eleverne roller og undersøgende spørgsmål. Vores fund peger på, at Google Jamboards er velegnet til at støtte forberedelse og skabe overblik over ideer, mens samtalekort både kan styrke elever, som har svært ved at tage roller og byde ind i gruppearbejdsformen, og virke som hjælp til at holde det fælles dialogiske rum åbent.
Original languageDanish
JournalTidsskriftet Læring og Medier (LOM)
Volume17
Issue number29
Pages (from-to)1-20
Number of pages20
ISSN1903-248X
DOIs
Publication statusPublished - 2024

Cite this