Projects per year
Abstract
Artiklen undersøger teknologiforståelses fagfornyende potentiale i billedkunstfaget, og hvordan en egentlig fagintegration er mulig. Undersøgelsen rammesættes af aktuel billed- og visuel kulturpædagogisk forskning, mens undersøgelsens analytiske perspektiv trækker på sociomateriel teori, som bidrager til at skubbe til traditionelle dikotomier om mennesket som den handlende og teknologien som objekt for handlinger. Undersøgelsens empiriske materiale er seks didaktiske prototyper, som blev udviklet i det nationale Tekforsøg (2019-2021) rammesat af teknologiforståelsesfagets viden- og færdighedsmål om programmering i billedkunst for indskolingen. Analysen af prototyperne peger på nye æstetiske udtrykskvaliteter, som kan være potentielt fagfornyende. Artiklen argumenterer for, at en potentiel fagintegration alene vil kunne ske i det omfang, at programmering knyttes til computationel tænkning og digital myndiggørelse. Derved kan formålene bag både billedkunstfaglighed og teknologiforståelses-faglighed bidrage til, at skolens demokratiske formål imødekommes
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi |
Volume | 10 |
Pages (from-to) | 382-404 |
Number of pages | 22 |
ISSN | 2445-6810 |
DOIs | |
Publication status | Published - 1 Dec 2021 |
Projects
- 1 Finished
-
Æstetik og kreativitet i den digitale verden
Mie Buhl (Lecturer)
14 Jan 2022Activity: Talks and presentations › Conference presentations
-
Workshop om Fælles Mål for forsøgsfagligheden teknologiforståelse
Mie Buhl (Consultant)
18 Mar 2021Activity: Public/private sector consultancy and other employment › Consultancy
-
TechArt for 1st to 3rd grade in Danish School
Mie Buhl (Lecturer) & Kirsten Skov (Lecturer)
28 Oct 2020Activity: Talks and presentations › Conference presentations