Hastighedskort for Danmark vha. GPS

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearchpeer-review

Abstract

Hastighed på vejnettet er en central metrik indenfor trafikplanlægning og trafikoptimering. I denne artikel beskrives, hvorledes et hastighedskort for hele Danmark er skabt udelukkende vha. GPS data. To tilgangsvinkler til at beregne hastigheder vha. GPS data er præsenteret. Dette er hhv. en punktbaseret og en turbaseret. Disse metoder præsenteres og sammenlignes. De beregnede hastigheder for seks strækninger fordelt over hele landet præsenteres i detaljer og diskuteres, herunder en sammenligning med andre eksisterende metoder og resultater. Strækningerne er både i byerne og på motorveje. Opsummeret anses den turbaseret for at beregne det mest akkurate estimat, men metoden er meget datakrævende. Det er derfor nødvendigt at have den punktbaserede at falde tilbage på. Generelt mangler metoder til beregning af hastigheder vha. GPS data at blive valideret. Hvordan en sådan validering kan foretages med et beskedent budget er uvist.
Original languageDanish
JournalArtikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet
Number of pages19
ISSN1603-9696
Publication statusPublished - 2011

Cite this

@inproceedings{94b3f6f0b69544a496f4653fcc3cb8a6,
title = "Hastighedskort for Danmark vha. GPS",
abstract = "Hastighed p{\aa} vejnettet er en central metrik indenfor trafikplanl{\ae}gning og trafikoptimering. I denne artikel beskrives, hvorledes et hastighedskort for hele Danmark er skabt udelukkende vha. GPS data. To tilgangsvinkler til at beregne hastigheder vha. GPS data er pr{\ae}senteret. Dette er hhv. en punktbaseret og en turbaseret. Disse metoder pr{\ae}senteres og sammenlignes. De beregnede hastigheder for seks str{\ae}kninger fordelt over hele landet pr{\ae}senteres i detaljer og diskuteres, herunder en sammenligning med andre eksisterende metoder og resultater. Str{\ae}kningerne er b{\aa}de i byerne og p{\aa} motorveje. Opsummeret anses den turbaseret for at beregne det mest akkurate estimat, men metoden er meget datakr{\ae}vende. Det er derfor n{\o}dvendigt at have den punktbaserede at falde tilbage p{\aa}. Generelt mangler metoder til beregning af hastigheder vha. GPS data at blive valideret. Hvordan en s{\aa}dan validering kan foretages med et beskedent budget er uvist.",
author = "Ove Andersen and Harry Lahrmann and Kristian Torp",
year = "2011",
language = "Dansk",
journal = "Artikler fra Trafikdage p{\aa} Aalborg Universitet",
issn = "1603-9696",
publisher = "Aalborg Universitet. Trafikforskningsgruppen",

}

Hastighedskort for Danmark vha. GPS. / Andersen, Ove; Lahrmann, Harry; Torp, Kristian.

In: Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet, 2011.

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearchpeer-review

TY - GEN

T1 - Hastighedskort for Danmark vha. GPS

AU - Andersen, Ove

AU - Lahrmann, Harry

AU - Torp, Kristian

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Hastighed på vejnettet er en central metrik indenfor trafikplanlægning og trafikoptimering. I denne artikel beskrives, hvorledes et hastighedskort for hele Danmark er skabt udelukkende vha. GPS data. To tilgangsvinkler til at beregne hastigheder vha. GPS data er præsenteret. Dette er hhv. en punktbaseret og en turbaseret. Disse metoder præsenteres og sammenlignes. De beregnede hastigheder for seks strækninger fordelt over hele landet præsenteres i detaljer og diskuteres, herunder en sammenligning med andre eksisterende metoder og resultater. Strækningerne er både i byerne og på motorveje. Opsummeret anses den turbaseret for at beregne det mest akkurate estimat, men metoden er meget datakrævende. Det er derfor nødvendigt at have den punktbaserede at falde tilbage på. Generelt mangler metoder til beregning af hastigheder vha. GPS data at blive valideret. Hvordan en sådan validering kan foretages med et beskedent budget er uvist.

AB - Hastighed på vejnettet er en central metrik indenfor trafikplanlægning og trafikoptimering. I denne artikel beskrives, hvorledes et hastighedskort for hele Danmark er skabt udelukkende vha. GPS data. To tilgangsvinkler til at beregne hastigheder vha. GPS data er præsenteret. Dette er hhv. en punktbaseret og en turbaseret. Disse metoder præsenteres og sammenlignes. De beregnede hastigheder for seks strækninger fordelt over hele landet præsenteres i detaljer og diskuteres, herunder en sammenligning med andre eksisterende metoder og resultater. Strækningerne er både i byerne og på motorveje. Opsummeret anses den turbaseret for at beregne det mest akkurate estimat, men metoden er meget datakrævende. Det er derfor nødvendigt at have den punktbaserede at falde tilbage på. Generelt mangler metoder til beregning af hastigheder vha. GPS data at blive valideret. Hvordan en sådan validering kan foretages med et beskedent budget er uvist.

M3 - Konferenceartikel i tidsskrift

JO - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

JF - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

SN - 1603-9696

ER -