Hjælper du miljøet ved at spise sundere fastfood? Analyser af produkter udviklet under SpisVel projektet i forhold til traditionel fastfood

Translated title of the contribution: Do you help the environment by eating more helthy fastfood?: Analyses of products developed during the Eat Well project compared to traditional fastfood

Anne Dahl Lassen, Jonathan Rasmus, Michael Søgaard Jørgensen

Research output: Working paper/PreprintWorking paperResearch

102 Downloads (Pure)

Abstract

Mange mennesker køber dagligt fastfood, fordi det er nemt og relativt billigt. Samtidig er der flere undersøgelser, der peger på, at forbrugerne efterspørger et bredere sortiment af sundere og også gerne mere bæredygtige fastfood produkter. Dette er baggrunden for projekt SpisVel, hvor en gruppe
af kokke, detailister, producenter og forskere har sat sig for at udvikle nye, sundere fastfood produkter med et højt kulinarisk niveau. De udviklede produkter lever således alle op til Nøglehullets ernæringsmæssige krav om fx mindre fedt, mere fuldkorn og flere grøntsager. Men hvad med bæredygtigheden af produkterne? Er produkterne samtidig mere miljøvenlige end de mere
traditionelle fast food produkter? Det ønsker vi svar på med denne undersøgelse. Produkternes miljøbelastning vurderes på to forskellige måder, dels ved et nyudviklet Miljøscorecard under SpisVel, dels ved såkaldte livscyklusvurderinger (LCA)
Translated title of the contributionDo you help the environment by eating more helthy fastfood?: Analyses of products developed during the Eat Well project compared to traditional fastfood
Original languageDanish
PublisherDTU Fødevareinstituttet
Pages1-6
Number of pages6
Publication statusPublished - 2015

Keywords

  • Fastfood
  • miljøvurdering
  • sundhed
  • Livscyklusvurdering
  • Produktudvikling

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Do you help the environment by eating more helthy fastfood? Analyses of products developed during the Eat Well project compared to traditional fastfood'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this