Hospitalets organisations-, ledelses- og læringskontekst har betydning for patienters oplevelse af webbaseret kommunikation

Søren Frimann, Charlotte D. Bjørnes

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Patienter er ofte kun indlagt 1-2 dage, når de skal opereres. Efter udskrivning skal de selv varetage postoperative plejeopgaver. Patienter kan have uafklarede spørgsmål og behov for kommunikation med personalet på hospitalet efter operationen. Formålet med artiklen er at skabe indsigt i, hvordan mandlige patienter oplever et tilbud om webbaseret kommunikation, herunder hvilke aspekter der kan bidrage til, at teknologien opleves at have en betydning. Tre mandlige patienter er til dette formål blevet interviewet individuelt og to sygeplejersker har deltaget i et fokusgruppeinterview. Webbaseret kommunikation er et relevant medie, fordi det tilbyder fleksibilitet i forhold til at møde brugernes aktuelle behov for information og kommunikation i forløbet. Webteknologien kan således være et kommunikativt bindeled til at skabe sammenhæng i patientforløbet. Dog er det essentielt, at teknologien er organisatorisk velintegreret, at personalet har de fornødne it-kompetencer til at bruge teknologien og at den webbaserede kommunikationsteknologi har ledelsesmæssig opbakning, for at redskabet opleves som brugbart og værdifuldt for patienter.
Original languageDanish
Title of host publicationSammenhænge i sundhedskommunikation
EditorsSøren Frimann, Mariann B. Sørensen, Helle S. Wentzer
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2015
Pages131-170
Chapter5
ISBN (Print)978-87-7112-320-3
Publication statusPublished - 2015
SeriesSerie om Sundhedskommunikation
Number2

Cite this