TY - CHAP
T1 - Hospitalets organisations-, ledelses- og læringskontekst har betydning for patienters oplevelse af webbaseret kommunikation
AU - Frimann, Søren
AU - Bjørnes, Charlotte D.
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Patienter er ofte kun indlagt 1-2 dage, når de skal opereres. Efter udskrivning skal de selv varetage postoperative plejeopgaver. Patienter kan have uafklarede spørgsmål og behov for kommunikation med personalet på hospitalet efter operationen. Formålet med artiklen er at skabe indsigt i, hvordan mandlige patienter oplever et tilbud om webbaseret kommunikation, herunder hvilke aspekter der kan bidrage til, at teknologien opleves at have en betydning. Tre mandlige patienter er til dette formål blevet interviewet individuelt og to sygeplejersker har deltaget i et fokusgruppeinterview. Webbaseret kommunikation er et relevant medie, fordi det tilbyder fleksibilitet i forhold til at møde brugernes aktuelle behov for information og kommunikation i forløbet. Webteknologien kan således være et kommunikativt bindeled til at skabe sammenhæng i patientforløbet. Dog er det essentielt, at teknologien er organisatorisk velintegreret, at personalet har de fornødne it-kompetencer til at bruge teknologien og at den webbaserede kommunikationsteknologi har ledelsesmæssig opbakning, for at redskabet opleves som brugbart og værdifuldt for patienter.
AB - Patienter er ofte kun indlagt 1-2 dage, når de skal opereres. Efter udskrivning skal de selv varetage postoperative plejeopgaver. Patienter kan have uafklarede spørgsmål og behov for kommunikation med personalet på hospitalet efter operationen. Formålet med artiklen er at skabe indsigt i, hvordan mandlige patienter oplever et tilbud om webbaseret kommunikation, herunder hvilke aspekter der kan bidrage til, at teknologien opleves at have en betydning. Tre mandlige patienter er til dette formål blevet interviewet individuelt og to sygeplejersker har deltaget i et fokusgruppeinterview. Webbaseret kommunikation er et relevant medie, fordi det tilbyder fleksibilitet i forhold til at møde brugernes aktuelle behov for information og kommunikation i forløbet. Webteknologien kan således være et kommunikativt bindeled til at skabe sammenhæng i patientforløbet. Dog er det essentielt, at teknologien er organisatorisk velintegreret, at personalet har de fornødne it-kompetencer til at bruge teknologien og at den webbaserede kommunikationsteknologi har ledelsesmæssig opbakning, for at redskabet opleves som brugbart og værdifuldt for patienter.
UR - http://aauforlag.dk/Shop/kommende-boeger/sammenhaenge-i-sundhedskommunikation.aspx
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7112-320-3
T3 - Serie om Sundhedskommunikation
SP - 131
EP - 170
BT - Sammenhænge i sundhedskommunikation
A2 - Frimann, Søren
A2 - Sørensen, Mariann B.
A2 - Wentzer, Helle S.
PB - Aalborg Universitetsforlag
CY - Aalborg
ER -