Humanistisk pædagogik

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingEncyclopedia chapterResearchpeer-review

Abstract

Humanistisk pædagogik er en samlebetegnelse for en række forståelser, der har menneskets dannelse og menneskelige værdier som omdrejningspunkt for den pædagogiske praksis. Humanistisk pædagogik lægger vægt på udvikling af det hele menneske frem for specifikke færdigheder og indskriver sig derfor som en central tradition i den del af pædagogisk tænkning, som har dannelse snarere end uddannelse som sit fokus. I forlængelse heraf betragtes forholdet mellem læreren og den lærende som et subjekt-subjektforhold. Traditionen bæres af et syn på mennesket som værende frit, ansvarligt og værdigt og en parallel etisk fordring om, at mennesket er et mål i sig selv, der ikke må bruges som et middel for andre.
Original languageDanish
Title of host publicationKlassisk og moderne pædagogisk teori
EditorsPeter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard
Number of pages7
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date2017
Edition3.
Pages831-837
ISBN (Print)978-87-412-6285-7
Publication statusPublished - 2017
SeriesPædagogik og Samfund
Number2

Cite this