Hurtigste versus mest brændstoføkonomiske ruter

Ove Andersen, Benjamin Bjerre Krogh, Harry Lahrmann, Kristian Torp

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearchpeer-review

Abstract

Der er stort fokus på at forbedre brændstoføkonomien i transportbranchen generelt. I denne artikel anvendes brændstoftallene fra Controller Area Network Bus (CANBus) kombineret med GPS data til at skabe et digitalt vejkort, hvor det er muligt at sammenligne de hurtigste ruter med de mest brændstoføkonomiske ruter. Kortet er baseret på ca. 100 millioner CANBus observationer og ca. 2,1 milliarder GPS observationer. Hovedkonklusionen er, at CANBus data kan anvendes til at estimere brændstofforbruget for en rute. Sammenlignet med estimering af køretider er det mere kompliceret at estimere brændstofforbrug fordi der er eksterne faktorer som påvirker forbruget f.eks. chaufførens kørestil, køretøjs vedligeholdelsesstand og vejret. På websiden daisy.aau.dk/its kan hurtigste, korteste og mest brændstoføkonomiske rute sammenlignes for hele Danmark.
Original languageDanish
JournalArtikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet
Number of pages11
ISSN1603-9696
Publication statusPublished - 2013
EventTrafikdage på Aalborg Universitet (2013) - Aalborg, Denmark
Duration: 26 Aug 201327 Aug 2013

Conference

ConferenceTrafikdage på Aalborg Universitet (2013)
Country/TerritoryDenmark
CityAalborg
Period26/08/201327/08/2013

Cite this