Hvad er der på tapetet? om visuelle kontekster og selvfølgeligheder i den skoleskabte virkelighed

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Den skoleskabte virkelighed konstituerer sig visuelt gennem arkitektur, organisering, læremidler og gennem aktørernes sociale praktikker. At forholde sig til den visuelle kontekst er en forudsætning for at forstå, hvorfor der opstår dikotomier som 'dem' og 'os'. Skolen består af selvfølgeligheder, der er det 'tapet', man i en hverdag ser, men ikke får øje på. For overhovedet at få øje på at det er selvfølgeligheder, tager artiklen sit afsæt uden for skolen. Med inddragelse af et visuelt feltstudie i tapeter på den internationale kunstbegivenhed Dokumenta 12 udfolder og diskuterer artiklen, hvordan blikket for egne selvfølgeligheder kan skærpes med sigte på at blive klogere på relationen mellem visuelle kontekster og betydningsdannelse
Original languageDanish
JournalUnge Paedagoger
Issue number4
Pages (from-to)46-53
Number of pages8
ISSN0106-5386
Publication statusPublished - 2008
Externally publishedYes

Cite this