Abstract
Den skoleskabte virkelighed konstituerer sig visuelt gennem arkitektur, organisering, læremidler og gennem aktørernes sociale praktikker. At forholde sig til den visuelle kontekst er en forudsætning for at forstå, hvorfor der opstår dikotomier som 'dem' og 'os'. Skolen består af selvfølgeligheder, der er det 'tapet', man i en hverdag ser, men ikke får øje på. For overhovedet at få øje på at det er selvfølgeligheder, tager artiklen sit afsæt uden for skolen. Med inddragelse af et visuelt feltstudie i tapeter på den internationale kunstbegivenhed Dokumenta 12 udfolder og diskuterer artiklen, hvordan blikket for egne selvfølgeligheder kan skærpes med sigte på at blive klogere på relationen mellem visuelle kontekster og betydningsdannelse
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Unge Paedagoger |
Issue number | 4 |
Pages (from-to) | 46-53 |
Number of pages | 8 |
ISSN | 0106-5386 |
Publication status | Published - 2008 |
Externally published | Yes |