Hvad er inklusion, og hvordan leder man det?

Torben Næsby, Lars Qvortrup

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    En fundamental forudsætning for at inklusion både kan gøres til et centralt tema og at medarbejdernes kompetencer kan styrkes, er, at alle medarbejdere ved, hvad man snakker om, og at man har en fælles, operationaliserbar forståelse af, hvad inklusion er. Der skal formuleres en definition af inklusion i det enkelte dagtilbud, der både kan anerkendes af alle, så den gøres til et fælles anliggende, og kan operationaliseres, så alle kan se, hvad de skal gøre for at få indsatsen til at lykkes.
    Artiklen indledes med at diskutere de gængse definitioner af inklusion og præsentere et nyt forslag til en definition, som både er bredt, præcist og operationaliserbart. Derefter fremlægges forslag til, hvad man kan gøre som ledelse for at få inklusionsindsatsen til at lykkes.
    Original languageDanish
    Title of host publicationDe mange veje mod inklusion : Metoder og tilgange i pædagogers praksis
    EditorsTom Ritchie
    Number of pages22
    Volume1
    Place of PublicationVærløse
    PublisherBillesøe og Baltzer
    Publication date15 Jan 2014
    Edition1
    Pages208-229
    ISBN (Print)978-87-7842-329-0
    Publication statusPublished - 15 Jan 2014

    Cite this