Abstract
Danmark skal i løbet af de næste 1-2 år implementere EU's fælles retningslinjer for reparation (nogle gange - fejlagtigt - kaldt Right-to-repair). Samtidig skal hvert EU-land indføre (mindst én) såkaldt "reparationsfremmende foranstaltning", som måske kan blive endnu vigtigere end selve retningslinjerne.
Flere undersøgelser peger på, at at høje reparationsomkostninger (eller forventning herom) får forbrugere til at kassere defekte produkter og købe et nyt produkt i stedet for at få det defekte produkt repareret. Tilskud til reparation kan derfor forventes at reducere mængden af affald.
En reparationsfremmende foranstaltning kunne således være, at Danmark - lige som Frankrig - indfører tilskud til reparationer finansieret af de gebyrer, som virksomheder - som i led udvidet producentansvar- skal betale for at "placere" et produkt på markedet
I artiklen analyseres de franske erfaringer med reparationstilskud til elektriske og elektroniske produkter i form af både muligheder og udfordringer. På baggrund af erfaringerne formuleres en række anbefalinger til ordninger med tilskud til reparation af husholdningsprodukter.
Flere undersøgelser peger på, at at høje reparationsomkostninger (eller forventning herom) får forbrugere til at kassere defekte produkter og købe et nyt produkt i stedet for at få det defekte produkt repareret. Tilskud til reparation kan derfor forventes at reducere mængden af affald.
En reparationsfremmende foranstaltning kunne således være, at Danmark - lige som Frankrig - indfører tilskud til reparationer finansieret af de gebyrer, som virksomheder - som i led udvidet producentansvar- skal betale for at "placere" et produkt på markedet
I artiklen analyseres de franske erfaringer med reparationstilskud til elektriske og elektroniske produkter i form af både muligheder og udfordringer. På baggrund af erfaringerne formuleres en række anbefalinger til ordninger med tilskud til reparation af husholdningsprodukter.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 11 Nov 2024 |
Publisher | Ingeniøren |
Number of pages | 12 |
Publication status | Published - 11 Nov 2024 |