Hvilken betydning har personalets brug af trådløse arbejdstelefoner for kommunikation i sygehusvæsnet?

Research output: Contribution to conference without publisher/journalConference abstract for conferenceResearchpeer-review

Abstract

På et stadigt stigende antal sygehusafdelinger bærer personalet hver sin trådløse arbejdstelefon. Telefonerne har medført en ændring i personalets arbejdsgange. Hvor de før fysisk måtte bevæge sig hen til en kollega, tager de nu telefonen og ringer til hinanden. Dette bevirker, at de ofte forstyrrer kollegaen midt i en samtale med en patient.
Dette projekt har, i overensstemmelse med Spradleys metodologi, gennem observationsstudier samt interviews med sygehuspersonale og patienter undersøgt, hvorledes telefonerne medieres og medierer kommunikationen på en medicinsk sygehusafdeling.
Resultaterne viser, at telefonernes anvendelse har betydning for kommunikationen mellem sygehuspersonale og patienter. Følsomme samtaler afbrydes, og sygehuspersonalet oplever, at det kan være umuligt at genoptage samtalen igen. Øjeblikket hvor patienten åbnede sig går tabt. Patienterne er generelt forstående overfor nødvendigheden af telefonerne, men kan føle sig tilsidesat og skuffede når sundhedspersonalet besvarer telefonen midt i en samtale. De får en følelse af, at personalet ikke har tid, og opgiver samtalen for ikke at ulejlige dem.
Når telefonen ringer, skal sygehuspersonalet veje besvarelse af opkaldet op imod den konkrete situation de befinder sig i. Denne balance mestres generelt ikke, og opkaldet prioriteres. Sygehuspersonalet bruger nonverbale tegn til, at signalere en tilbagetrækning i situationen. Gentagne opkald ses at gøre sygehuspersonalet fraværende i kommunikationen med patienten, og føre til at dennes budskab ikke opfattes. I sådanne situationer ses telefonerne at virke begrænsende for sygehuspersonalets nærvær.
Resultaterne viser desuden, at telefonerne bidrager til smidigere kommunikationsveje, som også giver mulighed for, at sygehuspersonale kan diskutere patienten over telefonen i hans nærvær. Dette kan medføre stor utryghed hos patienten ved f.eks. uenigheder om behandlingsplan. Ligeledes glemmes informationer modtaget via telefonen hyppigt, fordi det ikke er muligt at nedskrive dem i situationen.
Original languageDanish
Publication date2013
Publication statusPublished - 2013
EventTalk, text and tools - Trollhättan, Sweden
Duration: 18 Apr 201318 Apr 2013

Conference

ConferenceTalk, text and tools
CountrySweden
CityTrollhättan
Period18/04/201318/04/2013

Cite this