Hvordan finder man sin plads i klassen?

Materialiteters indgriben i elevpositioner og-strategier i gymnasieskolen

Susanne Murning, Marie Louise Martinussen

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

I artiklen zoomer vi ind på forskellige former for elevpraksisser, der henholdsvis legitimeres og illegitimeres i et klasserum indrettet med rækkeopstilling af borde og stole, og her særligt hvordan klasserumsindretningens implicitte ordener og hierarkier sætter sig i eleverne og bliver strukturerende for deres måde dels at forstå sig selv og andre på, dels at være elev på. En pointe i artiklen er, at den herskende orden i klasserummet er historisk og kulturelt skabt gennem tiden, og dette er ganske vanskeligt for eleverne at ændre. Det empiriske materiale, som denne artikel trækker på, viser imidlertid spor af elevers forsøg på brydninger i, om end der parallelt hermed også ses spor af elevers stabilisering af, gymnasiets orden og ordninger (af elever).
Original languageDanish
Title of host publicationUngdomsliv : Brydninger i ungdomslivet
EditorsNiels Ulrik Sørensen, Mette Pless
Number of pages23
Volume3
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication dateDec 2015
Edition1
Pages85-108
Chapter4
ISBN (Print)978-87-7112-415-6
Publication statusPublished - Dec 2015
SeriesUngdomsliv
Volume3
ISSN2445-5075

Cite this

Murning, S., & Martinussen, M. L. (2015). Hvordan finder man sin plads i klassen? Materialiteters indgriben i elevpositioner og-strategier i gymnasieskolen. In N. U. Sørensen, & M. Pless (Eds.), Ungdomsliv : Brydninger i ungdomslivet (1 ed., Vol. 3, pp. 85-108). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Ungdomsliv, Vol.. 3
Murning, Susanne ; Martinussen, Marie Louise. / Hvordan finder man sin plads i klassen? Materialiteters indgriben i elevpositioner og-strategier i gymnasieskolen. Ungdomsliv : Brydninger i ungdomslivet . editor / Niels Ulrik Sørensen ; Mette Pless. Vol. 3 1. ed. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2015. pp. 85-108 (Ungdomsliv, Vol. 3).
@inbook{8b87c36316d3441eb30240de3b24905c,
title = "Hvordan finder man sin plads i klassen?: Materialiteters indgriben i elevpositioner og-strategier i gymnasieskolen",
abstract = "I artiklen zoomer vi ind p{\aa} forskellige former for elevpraksisser, der henholdsvis legitimeres og illegitimeres i et klasserum indrettet med r{\ae}kkeopstilling af borde og stole, og her s{\ae}rligt hvordan klasserumsindretningens implicitte ordener og hierarkier s{\ae}tter sig i eleverne og bliver strukturerende for deres m{\aa}de dels at forst{\aa} sig selv og andre p{\aa}, dels at v{\ae}re elev p{\aa}. En pointe i artiklen er, at den herskende orden i klasserummet er historisk og kulturelt skabt gennem tiden, og dette er ganske vanskeligt for eleverne at {\ae}ndre. Det empiriske materiale, som denne artikel tr{\ae}kker p{\aa}, viser imidlertid spor af elevers fors{\o}g p{\aa} brydninger i, om end der parallelt hermed ogs{\aa} ses spor af elevers stabilisering af, gymnasiets orden og ordninger (af elever).",
keywords = "Gymnasiet, Klasserumsforskning, Klasserumskultur, Elevstrategier, elevpositioner, Materialitet",
author = "Susanne Murning and Martinussen, {Marie Louise}",
year = "2015",
month = "12",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7112-415-6",
volume = "3",
pages = "85--108",
editor = "S{\o}rensen, {Niels Ulrik} and Mette Pless",
booktitle = "Ungdomsliv",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
edition = "1",

}

Murning, S & Martinussen, ML 2015, Hvordan finder man sin plads i klassen? Materialiteters indgriben i elevpositioner og-strategier i gymnasieskolen. in NU Sørensen & M Pless (eds), Ungdomsliv : Brydninger i ungdomslivet . 1 edn, vol. 3, Aalborg Universitetsforlag, Aalborg, Ungdomsliv, vol. 3, pp. 85-108.

Hvordan finder man sin plads i klassen? Materialiteters indgriben i elevpositioner og-strategier i gymnasieskolen. / Murning, Susanne; Martinussen, Marie Louise.

Ungdomsliv : Brydninger i ungdomslivet . ed. / Niels Ulrik Sørensen; Mette Pless. Vol. 3 1. ed. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2015. p. 85-108 (Ungdomsliv, Vol. 3).

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

TY - CHAP

T1 - Hvordan finder man sin plads i klassen?

T2 - Materialiteters indgriben i elevpositioner og-strategier i gymnasieskolen

AU - Murning, Susanne

AU - Martinussen, Marie Louise

PY - 2015/12

Y1 - 2015/12

N2 - I artiklen zoomer vi ind på forskellige former for elevpraksisser, der henholdsvis legitimeres og illegitimeres i et klasserum indrettet med rækkeopstilling af borde og stole, og her særligt hvordan klasserumsindretningens implicitte ordener og hierarkier sætter sig i eleverne og bliver strukturerende for deres måde dels at forstå sig selv og andre på, dels at være elev på. En pointe i artiklen er, at den herskende orden i klasserummet er historisk og kulturelt skabt gennem tiden, og dette er ganske vanskeligt for eleverne at ændre. Det empiriske materiale, som denne artikel trækker på, viser imidlertid spor af elevers forsøg på brydninger i, om end der parallelt hermed også ses spor af elevers stabilisering af, gymnasiets orden og ordninger (af elever).

AB - I artiklen zoomer vi ind på forskellige former for elevpraksisser, der henholdsvis legitimeres og illegitimeres i et klasserum indrettet med rækkeopstilling af borde og stole, og her særligt hvordan klasserumsindretningens implicitte ordener og hierarkier sætter sig i eleverne og bliver strukturerende for deres måde dels at forstå sig selv og andre på, dels at være elev på. En pointe i artiklen er, at den herskende orden i klasserummet er historisk og kulturelt skabt gennem tiden, og dette er ganske vanskeligt for eleverne at ændre. Det empiriske materiale, som denne artikel trækker på, viser imidlertid spor af elevers forsøg på brydninger i, om end der parallelt hermed også ses spor af elevers stabilisering af, gymnasiets orden og ordninger (af elever).

KW - Gymnasiet

KW - Klasserumsforskning

KW - Klasserumskultur

KW - Elevstrategier

KW - elevpositioner

KW - Materialitet

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7112-415-6

VL - 3

SP - 85

EP - 108

BT - Ungdomsliv

A2 - Sørensen, Niels Ulrik

A2 - Pless, Mette

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

Murning S, Martinussen ML. Hvordan finder man sin plads i klassen? Materialiteters indgriben i elevpositioner og-strategier i gymnasieskolen. In Sørensen NU, Pless M, editors, Ungdomsliv : Brydninger i ungdomslivet . 1 ed. Vol. 3. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 2015. p. 85-108. (Ungdomsliv, Vol. 3).