Hvordan finder man sin plads i klassen? Materialiteters indgriben i elevpositioner og-strategier i gymnasieskolen

Susanne Murning, Marie Louise Martinussen

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    I artiklen zoomer vi ind på forskellige former for elevpraksisser, der henholdsvis legitimeres og illegitimeres i et klasserum indrettet med rækkeopstilling af borde og stole, og her særligt hvordan klasserumsindretningens implicitte ordener og hierarkier sætter sig i eleverne og bliver strukturerende for deres måde dels at forstå sig selv og andre på, dels at være elev på. En pointe i artiklen er, at den herskende orden i klasserummet er historisk og kulturelt skabt gennem tiden, og dette er ganske vanskeligt for eleverne at ændre. Det empiriske materiale, som denne artikel trækker på, viser imidlertid spor af elevers forsøg på brydninger i, om end der parallelt hermed også ses spor af elevers stabilisering af, gymnasiets orden og ordninger (af elever).
    Original languageDanish
    Title of host publicationUngdomsliv : Brydninger i ungdomslivet
    EditorsNiels Ulrik Sørensen, Mette Pless
    Number of pages23
    Volume3
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication dateDec 2015
    Edition1
    Pages85-108
    Chapter4
    ISBN (Print)978-87-7112-415-6
    Publication statusPublished - Dec 2015
    SeriesUngdomsliv
    Volume3
    ISSN2445-5075

    Cite this