Implementering af Cuneco-standarder i byggeriets uddannelser: Udvikling af tværfaglige BIM-kompetencer og etablering af netværkssamarbejdet BVU*net mellem byggeriets uddannelser

Niels Haldor Bertelsen, Lars Klint, Kjeld Svidt, Per Christensen, Rasmus Zier Bro, Kaj Asbjørn Jørgensen, Jan Lambrecht, Niels Haldor Bertelsen (Editor)

Research output: Book/ReportBookResearch

165 Downloads (Pure)

Abstract

Byggeriets uddannelsesnetværk BVU*net har i 2011-14 koordineret samarbejdet med implementering af cuneco classification system (CCS) i byggeriets arkitekt-, ingeniør-, konstruktør- og erhvervsuddannelser. Rapporten beskriver, hvordan skolerne har indarbejdet standarderne for klassifikation, egenskaber, informationsniveauer og opmålingsregler i deres uddannelser, og hvordan de indbyrdes har udvekslet erfaringer. De har i det tværfaglige samarbejde om udvikling bl.a. haft fokus på læringsmidler, læreruddannelse, kursusindhold og praksisprojekter samt udvikling af BIM-kompetencer. Rapporten viser, at de forskellige uddannelsesområder og specialer håndterer implementeringen meget forskelligt. Samtidig ses det, at et tværfagligt samarbejde mellem uddannelserne spiller en væsentlig rolle, når nye standarder skal omsættes og udbredes til byggepraksis.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherSBI forlag
Edition1.
Number of pages115
ISBN (Electronic)978-87-563-1674-3
Publication statusPublished - 2015
SeriesSBI
Number11
Volume2015

Keywords

    Cite this

    @book{b1517136f3ba4329ae3d5e2c2b2cbce5,
    title = "Implementering af Cuneco-standarder i byggeriets uddannelser: Udvikling af tv{\ae}rfaglige BIM-kompetencer og etablering af netv{\ae}rkssamarbejdet BVU*net mellem byggeriets uddannelser",
    abstract = "Byggeriets uddannelsesnetv{\ae}rk BVU*net har i 2011-14 koordineret samarbejdet med implementering af cuneco classification system (CCS) i byggeriets arkitekt-, ingeni{\o}r-, konstrukt{\o}r- og erhvervsuddannelser. Rapporten beskriver, hvordan skolerne har indarbejdet standarderne for klassifikation, egenskaber, informationsniveauer og opm{\aa}lingsregler i deres uddannelser, og hvordan de indbyrdes har udvekslet erfaringer. De har i det tv{\ae}rfaglige samarbejde om udvikling bl.a. haft fokus p{\aa} l{\ae}ringsmidler, l{\ae}reruddannelse, kursusindhold og praksisprojekter samt udvikling af BIM-kompetencer. Rapporten viser, at de forskellige uddannelsesomr{\aa}der og specialer h{\aa}ndterer implementeringen meget forskelligt. Samtidig ses det, at et tv{\ae}rfagligt samarbejde mellem uddannelserne spiller en v{\ae}sentlig rolle, n{\aa}r nye standarder skal oms{\ae}ttes og udbredes til byggepraksis.",
    keywords = "Cuneco, CCS, BIM, Digitalisering, Uddannelse, Kompetencer, Standarder, Klassifikation, Egenskaber, informationsniveauer, Opm{\aa}lingsregler",
    author = "Bertelsen, {Niels Haldor} and Lars Klint and Kjeld Svidt and Per Christensen and Bro, {Rasmus Zier} and J{\o}rgensen, {Kaj Asbj{\o}rn} and Jan Lambrecht",
    editor = "Bertelsen, {Niels Haldor}",
    note = "Redakt{\o}r p{\aa} bogen Niels Haldor Bertelsen",
    year = "2015",
    language = "Dansk",
    publisher = "SBI forlag",
    edition = "1.",

    }

    TY - BOOK

    T1 - Implementering af Cuneco-standarder i byggeriets uddannelser

    T2 - Udvikling af tværfaglige BIM-kompetencer og etablering af netværkssamarbejdet BVU*net mellem byggeriets uddannelser

    AU - Bertelsen, Niels Haldor

    AU - Klint, Lars

    AU - Svidt, Kjeld

    AU - Christensen, Per

    AU - Bro, Rasmus Zier

    AU - Jørgensen, Kaj Asbjørn

    AU - Lambrecht, Jan

    A2 - Bertelsen, Niels Haldor

    N1 - Redaktør på bogen Niels Haldor Bertelsen

    PY - 2015

    Y1 - 2015

    N2 - Byggeriets uddannelsesnetværk BVU*net har i 2011-14 koordineret samarbejdet med implementering af cuneco classification system (CCS) i byggeriets arkitekt-, ingeniør-, konstruktør- og erhvervsuddannelser. Rapporten beskriver, hvordan skolerne har indarbejdet standarderne for klassifikation, egenskaber, informationsniveauer og opmålingsregler i deres uddannelser, og hvordan de indbyrdes har udvekslet erfaringer. De har i det tværfaglige samarbejde om udvikling bl.a. haft fokus på læringsmidler, læreruddannelse, kursusindhold og praksisprojekter samt udvikling af BIM-kompetencer. Rapporten viser, at de forskellige uddannelsesområder og specialer håndterer implementeringen meget forskelligt. Samtidig ses det, at et tværfagligt samarbejde mellem uddannelserne spiller en væsentlig rolle, når nye standarder skal omsættes og udbredes til byggepraksis.

    AB - Byggeriets uddannelsesnetværk BVU*net har i 2011-14 koordineret samarbejdet med implementering af cuneco classification system (CCS) i byggeriets arkitekt-, ingeniør-, konstruktør- og erhvervsuddannelser. Rapporten beskriver, hvordan skolerne har indarbejdet standarderne for klassifikation, egenskaber, informationsniveauer og opmålingsregler i deres uddannelser, og hvordan de indbyrdes har udvekslet erfaringer. De har i det tværfaglige samarbejde om udvikling bl.a. haft fokus på læringsmidler, læreruddannelse, kursusindhold og praksisprojekter samt udvikling af BIM-kompetencer. Rapporten viser, at de forskellige uddannelsesområder og specialer håndterer implementeringen meget forskelligt. Samtidig ses det, at et tværfagligt samarbejde mellem uddannelserne spiller en væsentlig rolle, når nye standarder skal omsættes og udbredes til byggepraksis.

    KW - Cuneco

    KW - CCS

    KW - BIM

    KW - Digitalisering

    KW - Uddannelse

    KW - Kompetencer

    KW - Standarder

    KW - Klassifikation

    KW - Egenskaber

    KW - informationsniveauer

    KW - Opmålingsregler

    M3 - Bog

    BT - Implementering af Cuneco-standarder i byggeriets uddannelser

    PB - SBI forlag

    CY - København

    ER -