Abstract

I disse år implementeres læringsplatforme på de danske folkeskoler som en del af et stort nationalt initiativ. Disse platforme griber ind i og skaber nye betingelser for læreres arbejde med undervisning og skolernes kommunikation og samarbejde.

Denne artikel undersøger, hvordan skolerne forholder sig til læringsplatformene og implementeringen af dem, og hvilke udfordringer og mulighedsrum der opstår i den forbindelse. Artiklen er baseret på data fra forskningsprojektet “Anvendelse af digitale læringsplatforme og læremidler”, der med et pædagogisk/didaktisk, teknologisk og organisatorisk fokus har undersøgt 15 skolers anvendelse og ibrugtagning af læringsplatforme i vinter 2016/ forår 2017. Centrale resultater fra projektet præsenteres gennem to cases, der illustrerer centrale opmærksomhedspunkter og implementeringsudfordringer på skolerne.

Udfordringerne består især i, at platformenes rammer opleves at gøre det vanskeligt for lærere at bevare og udvikle veletablerede pædagogiske praksisser, uden deres værdigrundlag samtidig kompromitteres. I artiklen beskriver vi gennem de to cases, hvordan disse udfordringer kan imødegås, og hvilke problematikker der består.
Original languageDanish
JournalLæring og Medier
Volume10
Issue number18
Number of pages21
ISSN1903-248X
DOIs
Publication statusPublished - 2018

Cite this

@article{e29c625645784cbbadc1f2dd8d179f5e,
title = "Implementering af l{\ae}ringsplatforme: Brug, v{\ae}rdier og samarbejde",
abstract = "I disse {\aa}r implementeres l{\ae}ringsplatforme p{\aa} de danske folkeskoler som en del af et stort nationalt initiativ. Disse platforme griber ind i og skaber nye betingelser for l{\ae}reres arbejde med undervisning og skolernes kommunikation og samarbejde.Denne artikel unders{\o}ger, hvordan skolerne forholder sig til l{\ae}ringsplatformene og implementeringen af dem, og hvilke udfordringer og mulighedsrum der opst{\aa}r i den forbindelse. Artiklen er baseret p{\aa} data fra forskningsprojektet “Anvendelse af digitale l{\ae}ringsplatforme og l{\ae}remidler”, der med et p{\ae}dagogisk/didaktisk, teknologisk og organisatorisk fokus har unders{\o}gt 15 skolers anvendelse og ibrugtagning af l{\ae}ringsplatforme i vinter 2016/ for{\aa}r 2017. Centrale resultater fra projektet pr{\ae}senteres gennem to cases, der illustrerer centrale opm{\ae}rksomhedspunkter og implementeringsudfordringer p{\aa} skolerne.Udfordringerne best{\aa}r is{\ae}r i, at platformenes rammer opleves at g{\o}re det vanskeligt for l{\ae}rere at bevare og udvikle veletablerede p{\ae}dagogiske praksisser, uden deres v{\ae}rdigrundlag samtidig kompromitteres. I artiklen beskriver vi gennem de to cases, hvordan disse udfordringer kan im{\o}deg{\aa}s, og hvilke problematikker der best{\aa}r.",
author = "Morten Misfeldt and Tamborg, {Andreas Lindenskov} and Ane Qvortrup and Petersen, {Camilla K{\o}lsen} and Svensson, {L{\ae}rke {\O}rsted} and Allsopp, {Benjamin Brink} and Lone Dirckinck-Holmfeld",
year = "2018",
doi = "10.7146/lom.v10i18.97013",
language = "Dansk",
volume = "10",
journal = "L{\ae}ring og Medier",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "18",

}

Implementering af læringsplatforme : Brug, værdier og samarbejde. / Misfeldt, Morten; Tamborg, Andreas Lindenskov; Qvortrup, Ane; Petersen, Camilla Kølsen; Svensson, Lærke Ørsted; Allsopp, Benjamin Brink; Dirckinck-Holmfeld, Lone.

In: Læring og Medier, Vol. 10, No. 18, 2018.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - Implementering af læringsplatforme

T2 - Brug, værdier og samarbejde

AU - Misfeldt, Morten

AU - Tamborg, Andreas Lindenskov

AU - Qvortrup, Ane

AU - Petersen, Camilla Kølsen

AU - Svensson, Lærke Ørsted

AU - Allsopp, Benjamin Brink

AU - Dirckinck-Holmfeld, Lone

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - I disse år implementeres læringsplatforme på de danske folkeskoler som en del af et stort nationalt initiativ. Disse platforme griber ind i og skaber nye betingelser for læreres arbejde med undervisning og skolernes kommunikation og samarbejde.Denne artikel undersøger, hvordan skolerne forholder sig til læringsplatformene og implementeringen af dem, og hvilke udfordringer og mulighedsrum der opstår i den forbindelse. Artiklen er baseret på data fra forskningsprojektet “Anvendelse af digitale læringsplatforme og læremidler”, der med et pædagogisk/didaktisk, teknologisk og organisatorisk fokus har undersøgt 15 skolers anvendelse og ibrugtagning af læringsplatforme i vinter 2016/ forår 2017. Centrale resultater fra projektet præsenteres gennem to cases, der illustrerer centrale opmærksomhedspunkter og implementeringsudfordringer på skolerne.Udfordringerne består især i, at platformenes rammer opleves at gøre det vanskeligt for lærere at bevare og udvikle veletablerede pædagogiske praksisser, uden deres værdigrundlag samtidig kompromitteres. I artiklen beskriver vi gennem de to cases, hvordan disse udfordringer kan imødegås, og hvilke problematikker der består.

AB - I disse år implementeres læringsplatforme på de danske folkeskoler som en del af et stort nationalt initiativ. Disse platforme griber ind i og skaber nye betingelser for læreres arbejde med undervisning og skolernes kommunikation og samarbejde.Denne artikel undersøger, hvordan skolerne forholder sig til læringsplatformene og implementeringen af dem, og hvilke udfordringer og mulighedsrum der opstår i den forbindelse. Artiklen er baseret på data fra forskningsprojektet “Anvendelse af digitale læringsplatforme og læremidler”, der med et pædagogisk/didaktisk, teknologisk og organisatorisk fokus har undersøgt 15 skolers anvendelse og ibrugtagning af læringsplatforme i vinter 2016/ forår 2017. Centrale resultater fra projektet præsenteres gennem to cases, der illustrerer centrale opmærksomhedspunkter og implementeringsudfordringer på skolerne.Udfordringerne består især i, at platformenes rammer opleves at gøre det vanskeligt for lærere at bevare og udvikle veletablerede pædagogiske praksisser, uden deres værdigrundlag samtidig kompromitteres. I artiklen beskriver vi gennem de to cases, hvordan disse udfordringer kan imødegås, og hvilke problematikker der består.

U2 - 10.7146/lom.v10i18.97013

DO - 10.7146/lom.v10i18.97013

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 10

JO - Læring og Medier

JF - Læring og Medier

SN - 1903-248X

IS - 18

ER -