Implementering af ledelseskompetencer som metode til ledelsesudvikling og organisatorisk læring

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

I dette kapitel udforskes implementeringen af nye ledelseskoncepter i organisationen som metode til ledelsesudvikling. I forhold til bogens overordnede ramme kan denne type af læringsaktiviteter bedst kategoriseres indenfor det semiformelle læringsrum. Kapitlet argumenterer for, at det semiformelle læringsrum skal struktureres på en særlig måde for at facilitere ledernes udviklingsorienterede læreprocesser bedst muligt. Der argumenteres for fire karakteristika, der fremmer udviklingsorienterede læreprocesser (pædagogisk rammesætning, mulighed for refleksion, praksisrelevans og inddragelse af praksisfællesskabet) og den teoretiske ramme anvendes efterfølgende i analysen af en case om implementering af Leadership Pipeline i en kommune. Til sidst diskuteres deltagernes læringsudbytte samt ulighederne for at forbedre læring og ledelsesudvikling gennem implementering af ledelseskoncepter.
Original languageDanish
Title of host publicationLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
EditorsHanne Dauer Keller, Søren Frimann
Number of pages22
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2017
Edition1
Pages125-147
Chapter5
ISBN (Print)978-87-7112-666-2
ISBN (Electronic)978-87-7112-665-5
Publication statusPublished - 2017
SeriesOrganisatorisk læring og ledelse
Number3
ISSN2446-1814

Cite this

Keller, H. D. (2017). Implementering af ledelseskompetencer som metode til ledelsesudvikling og organisatorisk læring. In H. D. Keller, & S. Frimann (Eds.), Lederes læringsrum: Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis (1 ed., pp. 125-147). Aalborg Universitetsforlag. Organisatorisk læring og ledelse, No. 3 http://vbn.aau.dk/files/264733516/Lederes_l_ringsrum_ONLINE_new.pdf