Abstract
Denne artikel gør fem nedslag i dansk filmhistorie fra 1913 til 1971, som hver for sig repræsenterer forskellige måder at forvalte forholdet mellem realisme og det moderne på. Selvom filmene er meget forskellige, vil det pege på, at den realistiske tendens har nogle dybe rødder, der – trods flere afstikkere – løber gennem hele den danske filmhistorie. Argumentet er selvfølgelig omfattende, og hviler i dette tilfælde på kun fem repræsentative nedslag, og derfor må denne artikels afsøgninger læses som en essayistisk afprøvning af en tese, der med stor sandsynlighed holder i bredere forstand. Selv når dansk film har været modernistiske, har det hovedsageligt været inden for nogle realistiske rammer.
Original language | Swedish |
---|---|
Title of host publication | I gränslandet : Nye perspektiv på film och modernism |
Editors | Daniel Brodén, Kristoffer Noheden |
Number of pages | 20 |
Publisher | Gidlunds förlag |
Publication date | Mar 2013 |
Pages | 199-219 |
ISBN (Print) | 978-91-7844-862-3 |
Publication status | Published - Mar 2013 |