Ingeniørarbejde, autenticitetsressource eller kulturprodukt? Nogle tanker om lydbranding i moderne og postmoderne tider

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

70 Downloads (Pure)

Abstract

Strategisk tilrettelæggelse af lyd i en markedskommunikativ kontekst, også kaldet ’lydbranding’, har været omdrejningspunktet for en række praktikeres bogudgivelser og efterfølgende genstand for akademisk interesse. I artiklen vil jeg diskutere lydbrandingfænomenet i forhold til samfundskulturelle hovedstrømninger i forskellige historiske epoker, som de beskrives af Douglas Holt i artiklen “Why Do Brands Cause Trouble?” (2002). Jeg argumenterer for i den forbindelse, at gængs lydbranding teori ikke er i overensstemmelse med nutidens forbrugerkulturelle tendenser til at vurdere virksomheder og brands i forhold til deres evne og vilje til at agere ’gode samfundsborgere’.
Original languageDanish
Title of host publicationSkriverier i luften : Festskrift til Jørgen Riber Christensen
EditorsSteen Ledet Christiansen, Ole Ertløv Hansen, Kim Toft Hansen, Thomas Mosebo Simonsen
Number of pages19
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication dateJun 2017
Pages101-119
Article number7
Chapter7
ISBN (Print)978-87-7112-645-7
Publication statusPublished - Jun 2017
SeriesInterdisciplinære kulturstudier
Volume9
ISSN1904-898X

Cite this