Ingeniørarbejde, autenticitetsressource eller kulturprodukt? Nogle tanker om lydbranding i moderne og postmoderne tider

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

37 Downloads (Pure)

Abstract

Strategisk tilrettelæggelse af lyd i en markedskommunikativ kontekst, også kaldet ’lydbranding’, har været omdrejningspunktet for en række praktikeres bogudgivelser og efterfølgende genstand for akademisk interesse. I artiklen vil jeg diskutere lydbrandingfænomenet i forhold til samfundskulturelle hovedstrømninger i forskellige historiske epoker, som de beskrives af Douglas Holt i artiklen “Why Do Brands Cause Trouble?” (2002). Jeg argumenterer for i den forbindelse, at gængs lydbranding teori ikke er i overensstemmelse med nutidens forbrugerkulturelle tendenser til at vurdere virksomheder og brands i forhold til deres evne og vilje til at agere ’gode samfundsborgere’.
Original languageDanish
Title of host publicationSkriverier i luften : Festskrift til Jørgen Riber Christensen
EditorsSteen Ledet Christiansen, Ole Ertløv Hansen, Kim Toft Hansen, Thomas Mosebo Simonsen
Number of pages19
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication dateJun 2017
Pages101-119
Article number7
Chapter7
ISBN (Print)978-87-7112-645-7
Publication statusPublished - Jun 2017
SeriesInterdisciplinære kulturstudier
Volume9
ISSN1904-898X

Cite this

Bonde, A. (2017). Ingeniørarbejde, autenticitetsressource eller kulturprodukt? Nogle tanker om lydbranding i moderne og postmoderne tider. In S. Ledet Christiansen, O. Ertløv Hansen, K. Toft Hansen, & T. Mosebo Simonsen (Eds.), Skriverier i luften: Festskrift til Jørgen Riber Christensen (pp. 101-119). [7] Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Interdisciplinære kulturstudier, Vol.. 9
Bonde, Anders. / Ingeniørarbejde, autenticitetsressource eller kulturprodukt? Nogle tanker om lydbranding i moderne og postmoderne tider. Skriverier i luften: Festskrift til Jørgen Riber Christensen. editor / Steen Ledet Christiansen ; Ole Ertløv Hansen ; Kim Toft Hansen ; Thomas Mosebo Simonsen. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2017. pp. 101-119 (Interdisciplinære kulturstudier, Vol. 9).
@inbook{fe8f9b554afe4023b7b8eafe9027482e,
title = "Ingeni{\o}rarbejde, autenticitetsressource eller kulturprodukt?: Nogle tanker om lydbranding i moderne og postmoderne tider",
abstract = "Strategisk tilrettel{\ae}ggelse af lyd i en markedskommunikativ kontekst, ogs{\aa} kaldet ’lydbranding’, har v{\ae}ret omdrejningspunktet for en r{\ae}kke praktikeres bogudgivelser og efterf{\o}lgende genstand for akademisk interesse. I artiklen vil jeg diskutere lydbrandingf{\ae}nomenet i forhold til samfundskulturelle hovedstr{\o}mninger i forskellige historiske epoker, som de beskrives af Douglas Holt i artiklen “Why Do Brands Cause Trouble?” (2002). Jeg argumenterer for i den forbindelse, at g{\ae}ngs lydbranding teori ikke er i overensstemmelse med nutidens forbrugerkulturelle tendenser til at vurdere virksomheder og brands i forhold til deres evne og vilje til at agere ’gode samfundsborgere’.",
author = "Anders Bonde",
year = "2017",
month = "6",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7112-645-7",
pages = "101--119",
editor = "{Ledet Christiansen}, Steen and {Ertl{\o}v Hansen}, Ole and {Toft Hansen}, Kim and {Mosebo Simonsen}, Thomas",
booktitle = "Skriverier i luften",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

Bonde, A 2017, Ingeniørarbejde, autenticitetsressource eller kulturprodukt? Nogle tanker om lydbranding i moderne og postmoderne tider. in S Ledet Christiansen, O Ertløv Hansen, K Toft Hansen & T Mosebo Simonsen (eds), Skriverier i luften: Festskrift til Jørgen Riber Christensen., 7, Aalborg Universitetsforlag, Aalborg, Interdisciplinære kulturstudier, vol. 9, pp. 101-119.

Ingeniørarbejde, autenticitetsressource eller kulturprodukt? Nogle tanker om lydbranding i moderne og postmoderne tider. / Bonde, Anders.

Skriverier i luften: Festskrift til Jørgen Riber Christensen. ed. / Steen Ledet Christiansen; Ole Ertløv Hansen; Kim Toft Hansen; Thomas Mosebo Simonsen. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2017. p. 101-119 7.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

TY - CHAP

T1 - Ingeniørarbejde, autenticitetsressource eller kulturprodukt?

T2 - Nogle tanker om lydbranding i moderne og postmoderne tider

AU - Bonde, Anders

PY - 2017/6

Y1 - 2017/6

N2 - Strategisk tilrettelæggelse af lyd i en markedskommunikativ kontekst, også kaldet ’lydbranding’, har været omdrejningspunktet for en række praktikeres bogudgivelser og efterfølgende genstand for akademisk interesse. I artiklen vil jeg diskutere lydbrandingfænomenet i forhold til samfundskulturelle hovedstrømninger i forskellige historiske epoker, som de beskrives af Douglas Holt i artiklen “Why Do Brands Cause Trouble?” (2002). Jeg argumenterer for i den forbindelse, at gængs lydbranding teori ikke er i overensstemmelse med nutidens forbrugerkulturelle tendenser til at vurdere virksomheder og brands i forhold til deres evne og vilje til at agere ’gode samfundsborgere’.

AB - Strategisk tilrettelæggelse af lyd i en markedskommunikativ kontekst, også kaldet ’lydbranding’, har været omdrejningspunktet for en række praktikeres bogudgivelser og efterfølgende genstand for akademisk interesse. I artiklen vil jeg diskutere lydbrandingfænomenet i forhold til samfundskulturelle hovedstrømninger i forskellige historiske epoker, som de beskrives af Douglas Holt i artiklen “Why Do Brands Cause Trouble?” (2002). Jeg argumenterer for i den forbindelse, at gængs lydbranding teori ikke er i overensstemmelse med nutidens forbrugerkulturelle tendenser til at vurdere virksomheder og brands i forhold til deres evne og vilje til at agere ’gode samfundsborgere’.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7112-645-7

SP - 101

EP - 119

BT - Skriverier i luften

A2 - Ledet Christiansen, Steen

A2 - Ertløv Hansen, Ole

A2 - Toft Hansen, Kim

A2 - Mosebo Simonsen, Thomas

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

Bonde A. Ingeniørarbejde, autenticitetsressource eller kulturprodukt? Nogle tanker om lydbranding i moderne og postmoderne tider. In Ledet Christiansen S, Ertløv Hansen O, Toft Hansen K, Mosebo Simonsen T, editors, Skriverier i luften: Festskrift til Jørgen Riber Christensen. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 2017. p. 101-119. 7. (Interdisciplinære kulturstudier, Vol. 9).