Inklusion i en testskole

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Bedømmelse og inklusion er centrale elementer i enhver ud- dannelsesaktivitet. Men samtidig giver de to elementer anled- ning til paradokser. På den ene side står ønsket om, at elevers faglige fremskridt måles med standardiserede instrumenter på sammenlignelige skalaer. På den anden side står ønsket om, at der skal være plads til menneskelig mangfoldighed og til, at uddannelsessystemet skal afhjælpe social ulighed. De to hen- syn kæmper om tiden og vægten i skolesystemer over det meste af verden. Med afsæt i et internationalt forskningsprojekt, der forsøger at afdække, hvordan man balancerer mellem test og inklusion, vil vi i denne artikel se nærmere på den danske folkeskole.
Original languageDanish
JournalKvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen
Volume123
Pages (from-to)106-115
Number of pages10
ISSN0107-4016
Publication statusPublished - 1 Sept 2022

Cite this