Projects per year
Abstract
Artiklen etablerer et tilbageblik på de værdier og mål, som velfærdsbyens campusplanlægning byggede på og søger at pejle de pragmatiske muligheder, som den nye virkelighed byder. Den inddrager oervejelser fra universitetsbyen Aalborg, der med en særlig industrihistorie og geografisk placering illustrerer disse problemstillinger. Men de beskrevne træk er generelle og vil med enkle modifikationer kunne applikeres på andre uddannelsesbyer.
Artiklen konkluderer, at der er to forskellige udbygningsstrategier på spil:
En strategi, der søger at bymæssiggøre den forstadscampus, som blev planlagt i 1970'erne og udbygget op gennem de sidste 30 år.En anden strategi, som søger at forbinde universitetsudbygningen med den kulturelle podning, der sker i vore bycentre og søge at skabe en synergi mellem læringsmiljøerne og den nye oplevelsesby.De to strategier udelukker ikke hinanden, men vil kunne supplere hinanden på væsentlige fronter. Men et genuint fællestræk er at der sker en nedbrydning af de formelle læringsmiljøer og en meget større vægtning af de uformelle læringsrum, og der sker en opblødning af skellet mellem læring og leg og mellem alvor og fornøjelse i de ungdomsmiljøer, som universitetsverdenen retter sig imod.
Original language | Norwegian |
---|---|
Title of host publication | Fremtidens Campus - konferenserapport, 8. september 2009 |
Publisher | Statsbygg |
Publication date | 2009 |
Pages | 60-76 |
Publication status | Published - 2009 |
Event | Fremtidens Campus - Oslo, Norway Duration: 9 Sept 2009 → 9 Sept 2009 Conference number: 1 |
Conference
Conference | Fremtidens Campus |
---|---|
Number | 1 |
Country/Territory | Norway |
City | Oslo |
Period | 09/09/2009 → 09/09/2009 |
Keywords
- Campus
- University Planning
- Learning Environment
- Learning Cities
Projects
- 1 Finished
-
Problem Based Learning (PBL) in Design Educations
Kiib, H. S.
19/05/2010 → 31/12/2014
Project: Research