TY - RPRT
T1 - INPUT FRA SUNDHEDSAKTØRER OM ”EFTERUDDANNELSE I TEKNOLOGIVURDERING FOR SUNDHEDSPROFESSIONELLE” (SUNDTEK)
T2 - DELRAPPORT
AU - Jensen, Mie Basballe
AU - Børsen, Tom
PY - 2025
Y1 - 2025
N2 - Denne rapport undersøger, hvordan efteruddannelse i teknologivurdering for sundhedsprofessionelle kan styrke relationer til digitale sundhedsteknologier og håndtere organisatoriske samt praksisnære udfordringer. Undersøgelsen bygger på 20 semistrukturerede interviews med sundhedsaktører fra forskellige fagområder i sundhedsvæsenet. Sundhedsaktørerne beskriver relationen til digitale sundhedsteknologier som kompleks. De oplever ofte, at implementeringen er teknologidrevet frem for behovsdrevet, hvilket skaber frustration og påvirker arbejdsmiljø og patientbehandling. Teknologitræthed nævnes som en barriere, især når teknologier ikke er tilpasset praksis eller kræver ekstra ressourcer. Samtidig anerkendes teknologiens potentiale til at forbedre arbejdsgange og patientbehandling hvis den designes med fokus på brugervenlighed og kliniske behov. Rapporten introducerer teknologivurderingsmodellen MTV 2.0, som udvider den traditionelle MTV-models dimensioner (teknologi, økonomi, patient og borger, organisation) med etik og miljø. Modellen skal bruges i praksis af sundhedsprofessionelle til at fremme en helhedsorienteret tilgang til teknologi. Efteruddannelse anbefales som en central indsats, og problembaseret læring (PBL) fremhæves som en effektiv metode til praksisnær læring. Rapporten identificerer tidsmangel, ressourcemangel og begrænset ledelsesopbakning som udfordringer for at gennemføre efteruddannelse i teknologivurdering for sundhedsprofessionelle.
AB - Denne rapport undersøger, hvordan efteruddannelse i teknologivurdering for sundhedsprofessionelle kan styrke relationer til digitale sundhedsteknologier og håndtere organisatoriske samt praksisnære udfordringer. Undersøgelsen bygger på 20 semistrukturerede interviews med sundhedsaktører fra forskellige fagområder i sundhedsvæsenet. Sundhedsaktørerne beskriver relationen til digitale sundhedsteknologier som kompleks. De oplever ofte, at implementeringen er teknologidrevet frem for behovsdrevet, hvilket skaber frustration og påvirker arbejdsmiljø og patientbehandling. Teknologitræthed nævnes som en barriere, især når teknologier ikke er tilpasset praksis eller kræver ekstra ressourcer. Samtidig anerkendes teknologiens potentiale til at forbedre arbejdsgange og patientbehandling hvis den designes med fokus på brugervenlighed og kliniske behov. Rapporten introducerer teknologivurderingsmodellen MTV 2.0, som udvider den traditionelle MTV-models dimensioner (teknologi, økonomi, patient og borger, organisation) med etik og miljø. Modellen skal bruges i praksis af sundhedsprofessionelle til at fremme en helhedsorienteret tilgang til teknologi. Efteruddannelse anbefales som en central indsats, og problembaseret læring (PBL) fremhæves som en effektiv metode til praksisnær læring. Rapporten identificerer tidsmangel, ressourcemangel og begrænset ledelsesopbakning som udfordringer for at gennemføre efteruddannelse i teknologivurdering for sundhedsprofessionelle.
M3 - Rapport
BT - INPUT FRA SUNDHEDSAKTØRER OM ”EFTERUDDANNELSE I TEKNOLOGIVURDERING FOR SUNDHEDSPROFESSIONELLE” (SUNDTEK)
PB - Aalborg Universitet
ER -