Activities per year
Abstract
Undervisningsaktiviteter med kunst har potentiale til at styrke pædagogstuderendes udvikling af professionsidentitet. Professionsidentitet forstås i artiklen som en dynamisk, personligt forankret, professionsbaseret teoretisk og praktisk viden, der kommer til udtryk i en reflekteret professionsudøvelse. Artiklens empiri er hentet fra et aktionsforskningsbaseret udviklingsprojekt på en dansk professionshøjskole, hvor en gruppe undervisere har eksperimenteret med egen undervisning ved at inddrage kunstneriske værker og metoder i forskellige undervisningsforløb, hvor kunstinddragelsen viste sig at have betydning for de studerendes refleksionsmuligheder og meningsskabelse i spændet mellem personlig erfaring og professionens sprog, begreber og teorier. I lyset af æstetiske og sociokulturelle læringsteorier peger resultaterne på, at undervisningsaktiviteter med kunst har potentiale til at styrke de studerendes forestillingsevne om sig selv som fremtidigt kompetente, vidensbrugende professionsudøvere som pædagoger.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse |
Volume | 2 |
Issue number | 1 |
Pages (from-to) | 108-126 |
Number of pages | 19 |
ISSN | 2446-2810 |
Publication status | Published - 23 Apr 2018 |
Activities
- 2 Talks and presentations in private or public companies
-
Hvordan kan æstetiske læreprocesser åbne op for nye måder at lære på?
Julie Borup Jensen (Lecturer)
28 Feb 2018Activity: Talks and presentations › Talks and presentations in private or public companies
File -
Æstetik og Læring
Julie Borup Jensen (Lecturer)
21 Sept 2017Activity: Talks and presentations › Talks and presentations in private or public companies