"Intet er givet på forhånd"

Om kunst, æstetiske læreprocesser og studerendes identitetsdannelse i pædagoguddannelsen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Undervisningsaktiviteter med kunst har potentiale til at styrke pædagogstuderendes udvikling af professionsidentitet. Professionsidentitet forstås i artiklen som en dynamisk, personligt forankret, professionsbaseret teoretisk og praktisk viden, der kommer til udtryk i en reflekteret professionsudøvelse. Artiklens empiri er hentet fra et aktionsforskningsbaseret udviklingsprojekt på en dansk professionshøjskole, hvor en gruppe undervisere har eksperimenteret med egen undervisning ved at inddrage kunstneriske værker og metoder i forskellige undervisningsforløb, hvor kunstinddragelsen viste sig at have betydning for de studerendes refleksionsmuligheder og meningsskabelse i spændet mellem personlig erfaring og professionens sprog, begreber og teorier. I lyset af æstetiske og sociokulturelle læringsteorier peger resultaterne på, at undervisningsaktiviteter med kunst har potentiale til at styrke de studerendes forestillingsevne om sig selv som fremtidigt kompetente, vidensbrugende professionsudøvere som pædagoger.
Original languageDanish
JournalForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Volume2
Issue number1
Pages (from-to)108-126
Number of pages19
ISSN2446-2810
Publication statusPublished - 23 Apr 2018

Cite this

@article{ff075f4fa22c4c82ac4a420a994f3bd7,
title = "{"}Intet er givet p{\aa} forh{\aa}nd{"}: Om kunst, {\ae}stetiske l{\ae}reprocesser og studerendes identitetsdannelse i p{\ae}dagoguddannelsen",
abstract = "Undervisningsaktiviteter med kunst har potentiale til at styrke p{\ae}dagogstuderendes udvikling af professionsidentitet. Professionsidentitet forst{\aa}s i artiklen som en dynamisk, personligt forankret, professionsbaseret teoretisk og praktisk viden, der kommer til udtryk i en reflekteret professionsud{\o}velse. Artiklens empiri er hentet fra et aktionsforskningsbaseret udviklingsprojekt p{\aa} en dansk professionsh{\o}jskole, hvor en gruppe undervisere har eksperimenteret med egen undervisning ved at inddrage kunstneriske v{\ae}rker og metoder i forskellige undervisningsforl{\o}b, hvor kunstinddragelsen viste sig at have betydning for de studerendes refleksionsmuligheder og meningsskabelse i sp{\ae}ndet mellem personlig erfaring og professionens sprog, begreber og teorier. I lyset af {\ae}stetiske og sociokulturelle l{\ae}ringsteorier peger resultaterne p{\aa}, at undervisningsaktiviteter med kunst har potentiale til at styrke de studerendes forestillingsevne om sig selv som fremtidigt kompetente, vidensbrugende professionsud{\o}vere som p{\ae}dagoger.",
author = "Jensen, {Julie Borup}",
year = "2018",
month = "4",
day = "23",
language = "Dansk",
volume = "2",
pages = "108--126",
journal = "Forskning i P{\ae}dagogers Profession og Uddannelse",
issn = "2446-2810",
publisher = "P{\ae}dagoguddannelsens Ledernetv{\ae}rk",
number = "1",

}

"Intet er givet på forhånd" : Om kunst, æstetiske læreprocesser og studerendes identitetsdannelse i pædagoguddannelsen. / Jensen, Julie Borup.

In: Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse, Vol. 2, No. 1, 23.04.2018, p. 108-126.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - "Intet er givet på forhånd"

T2 - Om kunst, æstetiske læreprocesser og studerendes identitetsdannelse i pædagoguddannelsen

AU - Jensen, Julie Borup

PY - 2018/4/23

Y1 - 2018/4/23

N2 - Undervisningsaktiviteter med kunst har potentiale til at styrke pædagogstuderendes udvikling af professionsidentitet. Professionsidentitet forstås i artiklen som en dynamisk, personligt forankret, professionsbaseret teoretisk og praktisk viden, der kommer til udtryk i en reflekteret professionsudøvelse. Artiklens empiri er hentet fra et aktionsforskningsbaseret udviklingsprojekt på en dansk professionshøjskole, hvor en gruppe undervisere har eksperimenteret med egen undervisning ved at inddrage kunstneriske værker og metoder i forskellige undervisningsforløb, hvor kunstinddragelsen viste sig at have betydning for de studerendes refleksionsmuligheder og meningsskabelse i spændet mellem personlig erfaring og professionens sprog, begreber og teorier. I lyset af æstetiske og sociokulturelle læringsteorier peger resultaterne på, at undervisningsaktiviteter med kunst har potentiale til at styrke de studerendes forestillingsevne om sig selv som fremtidigt kompetente, vidensbrugende professionsudøvere som pædagoger.

AB - Undervisningsaktiviteter med kunst har potentiale til at styrke pædagogstuderendes udvikling af professionsidentitet. Professionsidentitet forstås i artiklen som en dynamisk, personligt forankret, professionsbaseret teoretisk og praktisk viden, der kommer til udtryk i en reflekteret professionsudøvelse. Artiklens empiri er hentet fra et aktionsforskningsbaseret udviklingsprojekt på en dansk professionshøjskole, hvor en gruppe undervisere har eksperimenteret med egen undervisning ved at inddrage kunstneriske værker og metoder i forskellige undervisningsforløb, hvor kunstinddragelsen viste sig at have betydning for de studerendes refleksionsmuligheder og meningsskabelse i spændet mellem personlig erfaring og professionens sprog, begreber og teorier. I lyset af æstetiske og sociokulturelle læringsteorier peger resultaterne på, at undervisningsaktiviteter med kunst har potentiale til at styrke de studerendes forestillingsevne om sig selv som fremtidigt kompetente, vidensbrugende professionsudøvere som pædagoger.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2

SP - 108

EP - 126

JO - Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse

JF - Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse

SN - 2446-2810

IS - 1

ER -