Abstract

Intimideringskommunikation er kommunikation der sigter mod at frembringe tilslutning eller underkastelse ved stimulering af fornuftssuspenderende følelsesaktiveringer og sårbarhedsfrembringende og kollektiveroderende processer.

Intimideringskommunikation kan foretages i et utal af relationer, men finder sin bedste grobund på steder, hvor der allerede foreligger en magtasymmetri mellem kommunikationsafsender og kommunikationsmodtager. F.eks. på arbejdspladsen.

Intimideringskommunikations hovedstrategi er fremvisning af styrke, såvel som viljen til at bruge den, men magt- og styrkefremvisninger kan foretages på et utal af forskellige måder. Bl.a. ved anvendelse af transparente løgne, fremvisning af den andens manglende modmagtsmulighed og en egen råhed.

I antologien analyseres en række eksempler på intimideringskommunikation, der sigter mod at frembringe de ansattes tilslutning til - eller resignerende accept af - de præstationsmål og adfærdsfordringer, der fremsættes på arbejdspladsen.
Original languageDanish
PublisherAalborg Universitetsforlag
Number of pages385
ISBN (Print)9788773079416
Publication statusPublished - 2008
SeriesMÆRKK
Number5

Cite this

Borchmann, T., & Pedersen, B. T. (Eds.) (2008). Intimideringskommunikation. Aalborg Universitetsforlag. MÆRKK, No. 5
Borchmann, Thomas (Editor) ; Pedersen, Bendt Torpegaard (Editor). / Intimideringskommunikation. Aalborg Universitetsforlag, 2008. 385 p. (MÆRKK; No. 5).
@book{c3842000c5ed11dda016000ea68e967b,
title = "Intimideringskommunikation",
abstract = "Intimideringskommunikation er kommunikation der sigter mod at frembringe tilslutning eller underkastelse ved stimulering af fornuftssuspenderende f{\o}lelsesaktiveringer og s{\aa}rbarhedsfrembringende og kollektiveroderende processer.Intimideringskommunikation kan foretages i et utal af relationer, men finder sin bedste grobund p{\aa} steder, hvor der allerede foreligger en magtasymmetri mellem kommunikationsafsender og kommunikationsmodtager. F.eks. p{\aa} arbejdspladsen.Intimideringskommunikations hovedstrategi er fremvisning af styrke, s{\aa}vel som viljen til at bruge den, men magt- og styrkefremvisninger kan foretages p{\aa} et utal af forskellige m{\aa}der. Bl.a. ved anvendelse af transparente l{\o}gne, fremvisning af den andens manglende modmagtsmulighed og en egen r{\aa}hed.I antologien analyseres en r{\ae}kke eksempler p{\aa} intimideringskommunikation, der sigter mod at frembringe de ansattes tilslutning til - eller resignerende accept af - de pr{\ae}stationsm{\aa}l og adf{\ae}rdsfordringer, der frems{\ae}ttes p{\aa} arbejdspladsen.",
editor = "Thomas Borchmann and Pedersen, {Bendt Torpegaard}",
year = "2008",
language = "Dansk",
isbn = "9788773079416",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

Borchmann, T & Pedersen, BT (eds) 2008, Intimideringskommunikation. MÆRKK, no. 5, Aalborg Universitetsforlag.

Intimideringskommunikation. / Borchmann, Thomas (Editor); Pedersen, Bendt Torpegaard (Editor).

Aalborg Universitetsforlag, 2008. 385 p. (MÆRKK; No. 5).

Research output: Book/ReportAnthologyResearch

TY - BOOK

T1 - Intimideringskommunikation

A2 - Borchmann, Thomas

A2 - Pedersen, Bendt Torpegaard

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Intimideringskommunikation er kommunikation der sigter mod at frembringe tilslutning eller underkastelse ved stimulering af fornuftssuspenderende følelsesaktiveringer og sårbarhedsfrembringende og kollektiveroderende processer.Intimideringskommunikation kan foretages i et utal af relationer, men finder sin bedste grobund på steder, hvor der allerede foreligger en magtasymmetri mellem kommunikationsafsender og kommunikationsmodtager. F.eks. på arbejdspladsen.Intimideringskommunikations hovedstrategi er fremvisning af styrke, såvel som viljen til at bruge den, men magt- og styrkefremvisninger kan foretages på et utal af forskellige måder. Bl.a. ved anvendelse af transparente løgne, fremvisning af den andens manglende modmagtsmulighed og en egen råhed.I antologien analyseres en række eksempler på intimideringskommunikation, der sigter mod at frembringe de ansattes tilslutning til - eller resignerende accept af - de præstationsmål og adfærdsfordringer, der fremsættes på arbejdspladsen.

AB - Intimideringskommunikation er kommunikation der sigter mod at frembringe tilslutning eller underkastelse ved stimulering af fornuftssuspenderende følelsesaktiveringer og sårbarhedsfrembringende og kollektiveroderende processer.Intimideringskommunikation kan foretages i et utal af relationer, men finder sin bedste grobund på steder, hvor der allerede foreligger en magtasymmetri mellem kommunikationsafsender og kommunikationsmodtager. F.eks. på arbejdspladsen.Intimideringskommunikations hovedstrategi er fremvisning af styrke, såvel som viljen til at bruge den, men magt- og styrkefremvisninger kan foretages på et utal af forskellige måder. Bl.a. ved anvendelse af transparente løgne, fremvisning af den andens manglende modmagtsmulighed og en egen råhed.I antologien analyseres en række eksempler på intimideringskommunikation, der sigter mod at frembringe de ansattes tilslutning til - eller resignerende accept af - de præstationsmål og adfærdsfordringer, der fremsættes på arbejdspladsen.

M3 - Antologi

SN - 9788773079416

BT - Intimideringskommunikation

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -

Borchmann T, (ed.), Pedersen BT, (ed.). Intimideringskommunikation. Aalborg Universitetsforlag, 2008. 385 p. (MÆRKK; No. 5).