Introducing Arc Form: Designing a satisfactory highly non-linear alternative to texts for general-purpose idea development

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Abstract

Motiveret af de frustrationer, der opstår ved at arbejde med ideer i tekstdokumenter, efterstræber denne afhandling at præsentere et tilfredsstillende og særdeles ikke-lineært alternativ til lineære tekster (med eller uden hyperlinks) til at arbejde med ideer i almindelighed. Fem notationsværdier (tæt på naturligt sprog i udtrykket, kortlignende, læsevenlige, massivt integrerende og perspektivrige) identificeres som implicitte i denne stræben og opdeles i principper og kriterier. Undersøgelsen af eksempler på forskellige netværksnotationer i forhold til disse kriterier peger på, at der er en niche for en ny notation, der opfylder alle kriterierne. Jeg introducerer en ny notation (arc form) for at løse dette. Notationens læsevenlighed undersøges yderligere i en kvalitativ undersøgelse med potentielle brugere, og udtryksfuldheden (med bevaring af den kortlignende kvalitet og læsevenlighed) undersøges i en kontrollerbar omskrivning af et tekstafsnit i en stil, der er gjort rede til arc form. En ny version af notationen introduceres for at imødekomme nogle af de vanskeligheder, der er opstået.
Original languageEnglish
Place of PublicationCopenhagen
PublisherInstitut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Edition1
Number of pages180
ISBN (Print)978-87-7684-889-7
Publication statusPublished - 2013
Externally publishedYes

Cite this

@phdthesis{2e7e1c3644da4fbc9499ee8aa1c0b106,
title = "Introducing Arc Form: Designing a satisfactory highly non-linear alternative to texts for general-purpose idea development",
abstract = "Motiveret af de frustrationer, der opst{\aa}r ved at arbejde med ideer i tekstdokumenter, efterstr{\ae}ber denne afhandling at pr{\ae}sentere et tilfredsstillende og s{\ae}rdeles ikke-line{\ae}rt alternativ til line{\ae}re tekster (med eller uden hyperlinks) til at arbejde med ideer i almindelighed. Fem notationsv{\ae}rdier (t{\ae}t p{\aa} naturligt sprog i udtrykket, kortlignende, l{\ae}sevenlige, massivt integrerende og perspektivrige) identificeres som implicitte i denne str{\ae}ben og opdeles i principper og kriterier. Unders{\o}gelsen af eksempler p{\aa} forskellige netv{\ae}rksnotationer i forhold til disse kriterier peger p{\aa}, at der er en niche for en ny notation, der opfylder alle kriterierne. Jeg introducerer en ny notation (arc form) for at l{\o}se dette. Notationens l{\ae}sevenlighed unders{\o}ges yderligere i en kvalitativ unders{\o}gelse med potentielle brugere, og udtryksfuldheden (med bevaring af den kortlignende kvalitet og l{\ae}sevenlighed) unders{\o}ges i en kontrollerbar omskrivning af et tekstafsnit i en stil, der er gjort rede til arc form. En ny version af notationen introduceres for at im{\o}dekomme nogle af de vanskeligheder, der er opst{\aa}et.",
author = "Allsopp, {Benjamin Brink}",
year = "2013",
language = "English",
isbn = "978-87-7684-889-7",
publisher = "Institut for Uddannelse og P{\ae}dagogik, Aarhus Universitet",
edition = "1",

}

Introducing Arc Form : Designing a satisfactory highly non-linear alternative to texts for general-purpose idea development. / Allsopp, Benjamin Brink.

1 ed. Copenhagen : Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, 2013. 180 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

TY - BOOK

T1 - Introducing Arc Form

T2 - Designing a satisfactory highly non-linear alternative to texts for general-purpose idea development

AU - Allsopp, Benjamin Brink

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Motiveret af de frustrationer, der opstår ved at arbejde med ideer i tekstdokumenter, efterstræber denne afhandling at præsentere et tilfredsstillende og særdeles ikke-lineært alternativ til lineære tekster (med eller uden hyperlinks) til at arbejde med ideer i almindelighed. Fem notationsværdier (tæt på naturligt sprog i udtrykket, kortlignende, læsevenlige, massivt integrerende og perspektivrige) identificeres som implicitte i denne stræben og opdeles i principper og kriterier. Undersøgelsen af eksempler på forskellige netværksnotationer i forhold til disse kriterier peger på, at der er en niche for en ny notation, der opfylder alle kriterierne. Jeg introducerer en ny notation (arc form) for at løse dette. Notationens læsevenlighed undersøges yderligere i en kvalitativ undersøgelse med potentielle brugere, og udtryksfuldheden (med bevaring af den kortlignende kvalitet og læsevenlighed) undersøges i en kontrollerbar omskrivning af et tekstafsnit i en stil, der er gjort rede til arc form. En ny version af notationen introduceres for at imødekomme nogle af de vanskeligheder, der er opstået.

AB - Motiveret af de frustrationer, der opstår ved at arbejde med ideer i tekstdokumenter, efterstræber denne afhandling at præsentere et tilfredsstillende og særdeles ikke-lineært alternativ til lineære tekster (med eller uden hyperlinks) til at arbejde med ideer i almindelighed. Fem notationsværdier (tæt på naturligt sprog i udtrykket, kortlignende, læsevenlige, massivt integrerende og perspektivrige) identificeres som implicitte i denne stræben og opdeles i principper og kriterier. Undersøgelsen af eksempler på forskellige netværksnotationer i forhold til disse kriterier peger på, at der er en niche for en ny notation, der opfylder alle kriterierne. Jeg introducerer en ny notation (arc form) for at løse dette. Notationens læsevenlighed undersøges yderligere i en kvalitativ undersøgelse med potentielle brugere, og udtryksfuldheden (med bevaring af den kortlignende kvalitet og læsevenlighed) undersøges i en kontrollerbar omskrivning af et tekstafsnit i en stil, der er gjort rede til arc form. En ny version af notationen introduceres for at imødekomme nogle af de vanskeligheder, der er opstået.

M3 - Ph.D. thesis

SN - 978-87-7684-889-7

BT - Introducing Arc Form

PB - Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet

CY - Copenhagen

ER -

Allsopp BB. Introducing Arc Form: Designing a satisfactory highly non-linear alternative to texts for general-purpose idea development. 1 ed. Copenhagen: Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, 2013. 180 p.