IT-implementering som læreproces: V-CHI tech report 01´1

Research output: Book/ReportBookResearch

Abstract

Rapporten er en evaluering af læreplanen for IT-implementering af en elektronisk journal i plejesektoren. Den indeholder en introduktion til Århus Kommunes Hjemmepleje, et teoriafsnit til organisation og læring, et afsnit til metode, et afsnit med selve analysen og endelige et afsnit med resultaterne af evalueringen. Undersøgelsen har spurgt til, hvilke viden 6 repræsentative brugere har om den elektroniske OmsorgsJournal, og hvilke af den viden, der er resultat af uformelle og formelle læreprocesser. Brugernes viden om OmsorgsJournalen lader sig sammenfatte til 3 videnstyper af mere eller mindre konkret art. Der var viden om den elektroniske journal som 1) en med bestemte funktioner for hardware og software, som 2) et til at udføre mere eller mindre specifikke arbejdsopgaver og -mål - om dokumentation, informationsudveksling og på længere sigt kvalitetssikring og styring af kerneydelser. Og viden som 3) en , hvor OmsorgsJournalen er et resultat af flere gruppers samarbejde og reflektionsprocesser omkring sprogliggørelse og strukturering af organisationens praksiser i et elektronisk kommunikationsmedie. genstand redskab konstruktion
Original languageDanish
Place of PublicationAalborg
PublisherVirtual Centre for Health Informatics, Aalborg University
Publication statusPublished - 2001

Cite this

Wentzer, H., & Bygholm, A. (2001). IT-implementering som læreproces: V-CHI tech report 01´1. Virtual Centre for Health Informatics, Aalborg University.