Kært barn har mange navne: Læringsspiralens mange forklædninger i organisationsudvikling og aktionsforskning

Julie Borup Jensen, Olav Eikeland

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Dette kapitels ærinde er at sammenligne aktionsforskningens lærings- og forandringstilgang på den ene side med de seneste 20-25 års forskellige bølger indenfor organisationsudvikling og –læring på den anden. Afsættet og udgangspunktet for kapitlet er en observeret tendens til, i mange forskellige kontekster og projekter, at ende op med modeller for grundlæggende organisationslæring og -forandring, som i påfaldende grad ligner hinanden «på tværs», men som også ligner den læringsmodel, der i mange årtier har været forbundet med aktionsforskning og aktionslæring. Det drejer sig om den systematiserede ”læringsspiral” eller ”learning cycle”. Den har på forskellig vis inspireret og givet anledning til grundlagsdiskussioner indenfor aktionsforskning, men den viser sig også i forskellige organisationsudviklingskoncepter, hvor vi i dette kapitel giver eksempler fra 1) Total Quality Management (TQM), 2) teaming, 3 sygeplejeprocessen 4) Improvement Science, 5) bruger-, medarbejder- eller samarbejdsdrevet innovation, 6) samskabelse og 8) capacity building. Kapitlet er et første forsøg på et overblik, der kan vise nogle linjer og træk i forhold til læringsspiralen, der går igen på tværs af en række kontekster. På den måde er det ikke kapitlets ærinde at gå i dybden med at analysere de enkelte tilgange og typer, men mere at udfolde en erfaring, som mange aktionsforskere mere eller mindre eksplicit har af at læringsspiralen dukker op i mange forklædninger i praksis.
Original languageDanish
Title of host publicationAktionsforskning : i et læringsperspektiv
EditorsJulie Borup Jensen, Søren Frimann, Micki Sonne Kaa Sunesen
Number of pages24
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date7 May 2020
Pages41-74
Chapter2
ISBN (Print)9788741275567
ISBN (Electronic)9788741280202
Publication statusPublished - 7 May 2020

Cite this