Abstract
Med den nye bekendtgørelse for pædagoguddannelsen skærpes fokus på de studerendes viden om køn. Dette kapitel giver en indføring i en række teoretiske perspektiver på køn og introducerer til forskningen på området. Via kapitlet opnår de studerende indsigt i, at køn ikke blot er en biologisk størrelse, men også et socialt anliggende. Kapitlet danner således grundlag for, at pædagogstuderende kan opnå en udvidet forståelse for kønnenes mangfoldighed, og med afsæt heri gives redskaber til faglig refleksion og til at understøtte en pædagogisk praksis, som anerkender en varieret udfoldelse af køn hos børn, unge og voksne.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Pædagogens grundfaglighed : Grundbog til pædagoguddannelsen |
Editors | Ida Kornerup, Torben Næsby |
Publisher | Dafolo Forlag A/S |
Publication date | 2014 |
Pages | 185-206 |
Chapter | 9 |
ISBN (Print) | 978-87-7160-016-2 |
Publication status | Published - 2014 |