Køn i pædagogisk praksis

Stine Thidemann Faber, Ana Lisa Valente

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterEducation

    Abstract

    Med den nye bekendtgørelse for pædagoguddannelsen skærpes fokus på de studerendes viden om køn. Dette kapitel giver en indføring i en række teoretiske perspektiver på køn og introducerer til forskningen på området. Via kapitlet opnår de studerende indsigt i, at køn ikke blot er en biologisk størrelse, men også et socialt anliggende. Kapitlet danner således grundlag for, at pædagogstuderende kan opnå en udvidet forståelse for kønnenes mangfoldighed, og med afsæt heri gives redskaber til faglig refleksion og til at understøtte en pædagogisk praksis, som anerkender en varieret udfoldelse af køn hos børn, unge og voksne.
    Original languageDanish
    Title of host publicationPædagogens grundfaglighed : Grundbog til pædagoguddannelsen
    EditorsIda Kornerup, Torben Næsby
    PublisherDafolo Forlag A/S
    Publication date2014
    Pages185-206
    Chapter9
    ISBN (Print)978-87-7160-016-2
    Publication statusPublished - 2014

    Cite this