Kan Eye Tracking forbedre trafiksikkerheden?

Alexander Rosengreen Svejstrup, Irma Kveladze, Camilla Sloth Andersen, Niels Agerholm

Research output: Contribution to conference without publisher/journalPaper without publisher/journalResearchpeer-review

Abstract

Det politiske mål om maksimalt 120 dræbte i trafikken i 2020 ser ikke ud til at blive indfriet, og en stor del af trafikulykkerne skyldes helt eller delvis manglende opmærksomhed. Dette antages ikke mindst at foregå ifm. brug af spejle mv., under specielt svingningsmanøvrer. Der er antagelig brug for nye metoder til at opnå større viden om trafikulykker for at forebygge dem. Derfor er det undersøgt, om Eye Tracking teknologien kan anvendes i forbindelse med ulykkesbekæmpelse. Det er sket i et pilotprojekt, som tog udgangspunkt i et studie, hvor otte forsøgspersoner bar Eye Tracking udstyr, imens de gennemkørte en rute i Aalborg, for at undersøge brug af spejle og lignende. Ruten inkluderede to sorte pletter. Det blev undersøgt, hvordan forsøgspersonerne orienterer sig igennem de sorte pletter, og resultaterne blev sammenholdt med optegningen af ulykkerne i Vejman. Igennem analyse af det indsamlet data, blev fire potentieller ulykkestyper fundet. To af ulykkestyperne var sammenlignelige og var allerede af finde i de optegnede ulykker i Vejman, og to nye potentieller ulykkestyper blev fundet. Disse to potentieller ulykkestyper, er ulykkestyperne, der ikke er registreret, men resultaterne fra Eye Tracking studiet viser generelt manglende orienteringen i trafikken. Eye Tracking tek-nologien kan derved bidrage med ny viden, som kan anvendes i en mere målrettet ulykkesbekæmpelse.
Original languageDanish
Publication date25 Mar 2019
Number of pages14
Publication statusSubmitted - 25 Mar 2019
EventTrafikdage - Aalborg Universitet, Aalborg, Denmark
Duration: 26 Aug 201927 Aug 2019
http://www.trafikdage.dk/

Conference

ConferenceTrafikdage
LocationAalborg Universitet
CountryDenmark
CityAalborg
Period26/08/201927/08/2019
Internet address

Cite this

Svejstrup, A. R., Kveladze, I., Andersen, C. S., & Agerholm, N. (2019). Kan Eye Tracking forbedre trafiksikkerheden?. 1-14. Paper presented at Trafikdage, Aalborg, Denmark.
Svejstrup, Alexander Rosengreen ; Kveladze, Irma ; Andersen, Camilla Sloth ; Agerholm, Niels. / Kan Eye Tracking forbedre trafiksikkerheden?. Paper presented at Trafikdage, Aalborg, Denmark.14 p.
@conference{b7baf1cc86ed4c64b995a2c0bc889bae,
title = "Kan Eye Tracking forbedre trafiksikkerheden?",
abstract = "Det politiske m{\aa}l om maksimalt 120 dr{\ae}bte i trafikken i 2020 ser ikke ud til at blive indfriet, og en stor del af trafikulykkerne skyldes helt eller delvis manglende opm{\ae}rksomhed. Dette antages ikke mindst at foreg{\aa} ifm. brug af spejle mv., under specielt svingningsman{\o}vrer. Der er antagelig brug for nye metoder til at opn{\aa} st{\o}rre viden om trafikulykker for at forebygge dem. Derfor er det unders{\o}gt, om Eye Tracking teknologien kan anvendes i forbindelse med ulykkesbek{\ae}mpelse. Det er sket i et pilotprojekt, som tog udgangspunkt i et studie, hvor otte fors{\o}gspersoner bar Eye Tracking udstyr, imens de gennemk{\o}rte en rute i Aalborg, for at unders{\o}ge brug af spejle og lignende. Ruten inkluderede to sorte pletter. Det blev unders{\o}gt, hvordan fors{\o}gspersonerne orienterer sig igennem de sorte pletter, og resultaterne blev sammenholdt med optegningen af ulykkerne i Vejman. Igennem analyse af det indsamlet data, blev fire potentieller ulykkestyper fundet. To af ulykkestyperne var sammenlignelige og var allerede af finde i de optegnede ulykker i Vejman, og to nye potentieller ulykkestyper blev fundet. Disse to potentieller ulykkestyper, er ulykkestyperne, der ikke er registreret, men resultaterne fra Eye Tracking studiet viser generelt manglende orienteringen i trafikken. Eye Tracking tek-nologien kan derved bidrage med ny viden, som kan anvendes i en mere m{\aa}lrettet ulykkesbek{\ae}mpelse.",
keywords = "Eye Tracking, ulykkesbek{\ae}mpelse, sortpletsarbejde",
author = "Svejstrup, {Alexander Rosengreen} and Irma Kveladze and Andersen, {Camilla Sloth} and Niels Agerholm",
year = "2019",
month = "3",
day = "25",
language = "Dansk",
pages = "1--14",
note = "Trafikdage ; Conference date: 26-08-2019 Through 27-08-2019",
url = "http://www.trafikdage.dk/",

}

Svejstrup, AR, Kveladze, I, Andersen, CS & Agerholm, N 2019, 'Kan Eye Tracking forbedre trafiksikkerheden?' Paper presented at, Aalborg, Denmark, 26/08/2019 - 27/08/2019, pp. 1-14.

Kan Eye Tracking forbedre trafiksikkerheden? / Svejstrup, Alexander Rosengreen; Kveladze, Irma; Andersen, Camilla Sloth; Agerholm, Niels.

2019. 1-14 Paper presented at Trafikdage, Aalborg, Denmark.

Research output: Contribution to conference without publisher/journalPaper without publisher/journalResearchpeer-review

TY - CONF

T1 - Kan Eye Tracking forbedre trafiksikkerheden?

AU - Svejstrup, Alexander Rosengreen

AU - Kveladze, Irma

AU - Andersen, Camilla Sloth

AU - Agerholm, Niels

PY - 2019/3/25

Y1 - 2019/3/25

N2 - Det politiske mål om maksimalt 120 dræbte i trafikken i 2020 ser ikke ud til at blive indfriet, og en stor del af trafikulykkerne skyldes helt eller delvis manglende opmærksomhed. Dette antages ikke mindst at foregå ifm. brug af spejle mv., under specielt svingningsmanøvrer. Der er antagelig brug for nye metoder til at opnå større viden om trafikulykker for at forebygge dem. Derfor er det undersøgt, om Eye Tracking teknologien kan anvendes i forbindelse med ulykkesbekæmpelse. Det er sket i et pilotprojekt, som tog udgangspunkt i et studie, hvor otte forsøgspersoner bar Eye Tracking udstyr, imens de gennemkørte en rute i Aalborg, for at undersøge brug af spejle og lignende. Ruten inkluderede to sorte pletter. Det blev undersøgt, hvordan forsøgspersonerne orienterer sig igennem de sorte pletter, og resultaterne blev sammenholdt med optegningen af ulykkerne i Vejman. Igennem analyse af det indsamlet data, blev fire potentieller ulykkestyper fundet. To af ulykkestyperne var sammenlignelige og var allerede af finde i de optegnede ulykker i Vejman, og to nye potentieller ulykkestyper blev fundet. Disse to potentieller ulykkestyper, er ulykkestyperne, der ikke er registreret, men resultaterne fra Eye Tracking studiet viser generelt manglende orienteringen i trafikken. Eye Tracking tek-nologien kan derved bidrage med ny viden, som kan anvendes i en mere målrettet ulykkesbekæmpelse.

AB - Det politiske mål om maksimalt 120 dræbte i trafikken i 2020 ser ikke ud til at blive indfriet, og en stor del af trafikulykkerne skyldes helt eller delvis manglende opmærksomhed. Dette antages ikke mindst at foregå ifm. brug af spejle mv., under specielt svingningsmanøvrer. Der er antagelig brug for nye metoder til at opnå større viden om trafikulykker for at forebygge dem. Derfor er det undersøgt, om Eye Tracking teknologien kan anvendes i forbindelse med ulykkesbekæmpelse. Det er sket i et pilotprojekt, som tog udgangspunkt i et studie, hvor otte forsøgspersoner bar Eye Tracking udstyr, imens de gennemkørte en rute i Aalborg, for at undersøge brug af spejle og lignende. Ruten inkluderede to sorte pletter. Det blev undersøgt, hvordan forsøgspersonerne orienterer sig igennem de sorte pletter, og resultaterne blev sammenholdt med optegningen af ulykkerne i Vejman. Igennem analyse af det indsamlet data, blev fire potentieller ulykkestyper fundet. To af ulykkestyperne var sammenlignelige og var allerede af finde i de optegnede ulykker i Vejman, og to nye potentieller ulykkestyper blev fundet. Disse to potentieller ulykkestyper, er ulykkestyperne, der ikke er registreret, men resultaterne fra Eye Tracking studiet viser generelt manglende orienteringen i trafikken. Eye Tracking tek-nologien kan derved bidrage med ny viden, som kan anvendes i en mere målrettet ulykkesbekæmpelse.

KW - Eye Tracking

KW - ulykkesbekæmpelse

KW - sortpletsarbejde

M3 - Paper uden forlag/tidsskrift

SP - 1

EP - 14

ER -

Svejstrup AR, Kveladze I, Andersen CS, Agerholm N. Kan Eye Tracking forbedre trafiksikkerheden?. 2019. Paper presented at Trafikdage, Aalborg, Denmark.