Karrierekursen er sat: en undersøgelse af et projektorienteret praktikforløb i universitetsregi

Kristian Raun Thomsen*, Camilla Bakkær Simonsen, Simon Lønbro

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I artiklen diskuteres samspillet mellem uddannelse, studerende og aftagermarked i et projektorienteret praktikforløb på universitetet. Denne undersøgelse tager afsæt i en dokumentanalyse og et fokusgruppeinterview foretaget på kandidatuddannelsen i Idrætsvidenskab ved Aarhus Universitet. Analysen viser god overensstemmelse mellem den viden, de færdigheder og kompetencer (VFK) som de studerende anvender og som praktikpladserne efterspørger. Dog bør der sondres mellem generel VFK, der er fundamental i løsningen af virkelighedsnære arbejdsopgaver, og idrætsspecifik VFK, der værdsættes af praktikvejledere, men ikke opfattes som lige nødvendig på alle arbejdspladser. For at opnå gennemskuelige og afstemte forløb opfordres til øget fokus på dialog og involvering af praktikvejledere, og forslag gives til hvordan strukturelle forhold kan understøtte dette. Når teoretisk kernefaglighed på campus konverteres til nøje struktureret opgaveløsning i praksis, påpeges imidlertid en risiko for umyndiggørelse af de studerende og en desavouering af akademia. Denne må holdes for øje i fremadrettet af- og udvikling af projektorienterede praktikforløb på universiteterne.
Original languageDanish
JournalDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Volume17
Issue number32
Pages (from-to)3-21
ISSN1901-5089
DOIs
Publication statusPublished - 13 Jun 2022

Cite this