Klassen spiller ind: Klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet

Susanne Murning, Jesper Himmelstrup (Editor)

Research output: Book/ReportReportResearch

Abstract

Denne publikation er udarbejdet på baggrund af ph.d.‐ forskningsprojektet ”Social differentiering og mobilitet i gymnasiet – kulturel praksis, sociale positioner og mulighed for inklusion.”
Undersøgelsen bygger på observationer og interviews med elever i to hhx‐klasser og tre stx‐klasser fordelt på fem forskellige skoler – to på Sjæl‐ land og tre i københavnsområdet.
Forskeren har fulgt eleverne i hver enkelt klasse en uge ad gangen i sep‐ tember og oktober 2009 ‐ fra de startede i 1.g. og frem til efterårsferien. Der er desuden gennemført interviews med i alt 47 elever; 8 enkeltinterviews og 9 gruppeinterviews med tre til fem elever ad gangen.
Projektet er udviklet af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) i samarbejde med Center for Ungdomsforskning (CeFU). Projektet bygger videre på forskningsprojektet ”Når gymnasiet er en fremmed verden”, som Samfundslitteratur tidligere har udgivet.
I 2013 bliver den endelig forskningsrapport med mere grundig gennem‐ gang af metode, teoretisk perspektiv og analyser præsenteret.
Original languageDanish
PublisherCenter for Ungdomsforskning
Number of pages28
Publication statusPublished - 2013

Keywords

    Cite this

    Murning, S., & Himmelstrup, J. (Ed.) (2013). Klassen spiller ind: Klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet. Center for Ungdomsforskning.
    Murning, Susanne ; Himmelstrup, Jesper (Editor). / Klassen spiller ind : Klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet. Center for Ungdomsforskning, 2013. 28 p.
    @book{6feb0301978948cdadac650e92265075,
    title = "Klassen spiller ind: Klasserumskultur, f{\ae}llesskaber og deltagelse i gymnasiet",
    abstract = "Denne publikation er udarbejdet p{\aa} baggrund af ph.d.‐ forskningsprojektet ”Social differentiering og mobilitet i gymnasiet – kulturel praksis, sociale positioner og mulighed for inklusion.”Unders{\o}gelsen bygger p{\aa} observationer og interviews med elever i to hhx‐klasser og tre stx‐klasser fordelt p{\aa} fem forskellige skoler – to p{\aa} Sj{\ae}l‐ land og tre i k{\o}benhavnsomr{\aa}det.Forskeren har fulgt eleverne i hver enkelt klasse en uge ad gangen i sep‐ tember og oktober 2009 ‐ fra de startede i 1.g. og frem til efter{\aa}rsferien. Der er desuden gennemf{\o}rt interviews med i alt 47 elever; 8 enkeltinterviews og 9 gruppeinterviews med tre til fem elever ad gangen.Projektet er udviklet af Gymnasieskolernes L{\ae}rerforening (GL) i samarbejde med Center for Ungdomsforskning (CeFU). Projektet bygger videre p{\aa} forskningsprojektet ”N{\aa}r gymnasiet er en fremmed verden”, som Samfundslitteratur tidligere har udgivet.I 2013 bliver den endelig forskningsrapport med mere grundig gennem‐ gang af metode, teoretisk perspektiv og analyser pr{\ae}senteret.",
    keywords = "Gymnasiet, Klasserumskultur, F{\ae}llesskaber, Deltagelse, Social differentiering, gymnasiefremmede, Positionering , Elevstrategier, Gymnasium",
    author = "Susanne Murning",
    editor = "Jesper Himmelstrup",
    year = "2013",
    language = "Dansk",
    publisher = "Center for Ungdomsforskning",

    }

    Murning, S & Himmelstrup, J (ed.) 2013, Klassen spiller ind: Klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet. Center for Ungdomsforskning.

    Klassen spiller ind : Klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet. / Murning, Susanne; Himmelstrup, Jesper (Editor).

    Center for Ungdomsforskning, 2013. 28 p.

    Research output: Book/ReportReportResearch

    TY - RPRT

    T1 - Klassen spiller ind

    T2 - Klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet

    AU - Murning, Susanne

    A2 - Himmelstrup, Jesper

    PY - 2013

    Y1 - 2013

    N2 - Denne publikation er udarbejdet på baggrund af ph.d.‐ forskningsprojektet ”Social differentiering og mobilitet i gymnasiet – kulturel praksis, sociale positioner og mulighed for inklusion.”Undersøgelsen bygger på observationer og interviews med elever i to hhx‐klasser og tre stx‐klasser fordelt på fem forskellige skoler – to på Sjæl‐ land og tre i københavnsområdet.Forskeren har fulgt eleverne i hver enkelt klasse en uge ad gangen i sep‐ tember og oktober 2009 ‐ fra de startede i 1.g. og frem til efterårsferien. Der er desuden gennemført interviews med i alt 47 elever; 8 enkeltinterviews og 9 gruppeinterviews med tre til fem elever ad gangen.Projektet er udviklet af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) i samarbejde med Center for Ungdomsforskning (CeFU). Projektet bygger videre på forskningsprojektet ”Når gymnasiet er en fremmed verden”, som Samfundslitteratur tidligere har udgivet.I 2013 bliver den endelig forskningsrapport med mere grundig gennem‐ gang af metode, teoretisk perspektiv og analyser præsenteret.

    AB - Denne publikation er udarbejdet på baggrund af ph.d.‐ forskningsprojektet ”Social differentiering og mobilitet i gymnasiet – kulturel praksis, sociale positioner og mulighed for inklusion.”Undersøgelsen bygger på observationer og interviews med elever i to hhx‐klasser og tre stx‐klasser fordelt på fem forskellige skoler – to på Sjæl‐ land og tre i københavnsområdet.Forskeren har fulgt eleverne i hver enkelt klasse en uge ad gangen i sep‐ tember og oktober 2009 ‐ fra de startede i 1.g. og frem til efterårsferien. Der er desuden gennemført interviews med i alt 47 elever; 8 enkeltinterviews og 9 gruppeinterviews med tre til fem elever ad gangen.Projektet er udviklet af Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) i samarbejde med Center for Ungdomsforskning (CeFU). Projektet bygger videre på forskningsprojektet ”Når gymnasiet er en fremmed verden”, som Samfundslitteratur tidligere har udgivet.I 2013 bliver den endelig forskningsrapport med mere grundig gennem‐ gang af metode, teoretisk perspektiv og analyser præsenteret.

    KW - Gymnasiet

    KW - Klasserumskultur

    KW - Fællesskaber

    KW - Deltagelse

    KW - Social differentiering

    KW - gymnasiefremmede

    KW - Positionering

    KW - Elevstrategier

    KW - Gymnasium

    M3 - Rapport

    BT - Klassen spiller ind

    PB - Center for Ungdomsforskning

    ER -

    Murning S, Himmelstrup J, (ed.). Klassen spiller ind: Klasserumskultur, fællesskaber og deltagelse i gymnasiet. Center for Ungdomsforskning, 2013. 28 p.