Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse: Tværgående erfaringer fra 12 udviklingsprojekter i gymnasiet

Research output: Book/ReportReportResearch

106 Downloads (Pure)

Abstract

Den øgede søgning til de gymnasiale uddannelser rejser nye krav og udfordringer til gymnasierne og lærerene om at inkludere og engagere en bredere gruppe elever i gymnasiet. Rapporten samler op på erfaringerne fra 12 udviklingsprojekter, der på forskellig vis adresserer de udfordringer, som den øgede og sammensatte elevgruppe medfører for gymnasierne. Alle projekter har fået forsøgs- og udviklingsmidler fra Undervisnings-ministeriet som led i et indsatsområde i den gymnasiale udviklingsplan omkring klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse.
Et fælles og samlende spørgsmål for skolernes arbejde har været, hvordan man som skole kan arbejde med at skabe en klasserumskultur, der kan inkludere og engagere alle elever. Dette ud fra en antagelse om, at klasserumskulturen spiller en central rolle for elevernes motivation, læring og deltagelse i gymnasiet. Samt at det på længere sigt har betydning for elevernes udbytte og muligheder for at gennemføre uddannelsen.
Original languageDanish
PublisherCenter for Ungdomsforskning, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet
Number of pages132
Commissioning bodyUndervisningsministeriets puljemidler - Forsøgs- og udviklingsarbejde
Publication statusPublished - Oct 2014

Keywords

    Cite this

    Murning, S., & Hutters, C. (2014). Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse: Tværgående erfaringer fra 12 udviklingsprojekter i gymnasiet. Center for Ungdomsforskning, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet.
    Murning, Susanne ; Hutters, Camilla. / Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse : Tværgående erfaringer fra 12 udviklingsprojekter i gymnasiet. Center for Ungdomsforskning, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2014. 132 p.
    @book{9e49a1f3eb0f408eba6a82904024be9e,
    title = "Klasserumskultur, inklusion og frav{\ae}rsbek{\ae}mpelse: Tv{\ae}rg{\aa}ende erfaringer fra 12 udviklingsprojekter i gymnasiet",
    abstract = "Den {\o}gede s{\o}gning til de gymnasiale uddannelser rejser nye krav og udfordringer til gymnasierne og l{\ae}rerene om at inkludere og engagere en bredere gruppe elever i gymnasiet. Rapporten samler op p{\aa} erfaringerne fra 12 udviklingsprojekter, der p{\aa} forskellig vis adresserer de udfordringer, som den {\o}gede og sammensatte elevgruppe medf{\o}rer for gymnasierne. Alle projekter har f{\aa}et fors{\o}gs- og udviklingsmidler fra Undervisnings-ministeriet som led i et indsatsomr{\aa}de i den gymnasiale udviklingsplan omkring klasserumskultur, inklusion og frav{\ae}rsbek{\ae}mpelse.Et f{\ae}lles og samlende sp{\o}rgsm{\aa}l for skolernes arbejde har v{\ae}ret, hvordan man som skole kan arbejde med at skabe en klasserumskultur, der kan inkludere og engagere alle elever. Dette ud fra en antagelse om, at klasserumskulturen spiller en central rolle for elevernes motivation, l{\ae}ring og deltagelse i gymnasiet. Samt at det p{\aa} l{\ae}ngere sigt har betydning for elevernes udbytte og muligheder for at gennemf{\o}re uddannelsen.",
    keywords = "Gymnasiet, Klasserumskultur, Inklusion, Udviklingsprojekt, Kulturel praksis, L{\ae}ringsf{\ae}llesskaber",
    author = "Susanne Murning and Camilla Hutters",
    year = "2014",
    month = "10",
    language = "Dansk",
    publisher = "Center for Ungdomsforskning, Institut for L{\ae}ring og Filosofi, Aalborg Universitet",

    }

    Murning, S & Hutters, C 2014, Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse: Tværgående erfaringer fra 12 udviklingsprojekter i gymnasiet. Center for Ungdomsforskning, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet.

    Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse : Tværgående erfaringer fra 12 udviklingsprojekter i gymnasiet. / Murning, Susanne; Hutters, Camilla.

    Center for Ungdomsforskning, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2014. 132 p.

    Research output: Book/ReportReportResearch

    TY - RPRT

    T1 - Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse

    T2 - Tværgående erfaringer fra 12 udviklingsprojekter i gymnasiet

    AU - Murning, Susanne

    AU - Hutters, Camilla

    PY - 2014/10

    Y1 - 2014/10

    N2 - Den øgede søgning til de gymnasiale uddannelser rejser nye krav og udfordringer til gymnasierne og lærerene om at inkludere og engagere en bredere gruppe elever i gymnasiet. Rapporten samler op på erfaringerne fra 12 udviklingsprojekter, der på forskellig vis adresserer de udfordringer, som den øgede og sammensatte elevgruppe medfører for gymnasierne. Alle projekter har fået forsøgs- og udviklingsmidler fra Undervisnings-ministeriet som led i et indsatsområde i den gymnasiale udviklingsplan omkring klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse.Et fælles og samlende spørgsmål for skolernes arbejde har været, hvordan man som skole kan arbejde med at skabe en klasserumskultur, der kan inkludere og engagere alle elever. Dette ud fra en antagelse om, at klasserumskulturen spiller en central rolle for elevernes motivation, læring og deltagelse i gymnasiet. Samt at det på længere sigt har betydning for elevernes udbytte og muligheder for at gennemføre uddannelsen.

    AB - Den øgede søgning til de gymnasiale uddannelser rejser nye krav og udfordringer til gymnasierne og lærerene om at inkludere og engagere en bredere gruppe elever i gymnasiet. Rapporten samler op på erfaringerne fra 12 udviklingsprojekter, der på forskellig vis adresserer de udfordringer, som den øgede og sammensatte elevgruppe medfører for gymnasierne. Alle projekter har fået forsøgs- og udviklingsmidler fra Undervisnings-ministeriet som led i et indsatsområde i den gymnasiale udviklingsplan omkring klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse.Et fælles og samlende spørgsmål for skolernes arbejde har været, hvordan man som skole kan arbejde med at skabe en klasserumskultur, der kan inkludere og engagere alle elever. Dette ud fra en antagelse om, at klasserumskulturen spiller en central rolle for elevernes motivation, læring og deltagelse i gymnasiet. Samt at det på længere sigt har betydning for elevernes udbytte og muligheder for at gennemføre uddannelsen.

    KW - Gymnasiet

    KW - Klasserumskultur

    KW - Inklusion

    KW - Udviklingsprojekt

    KW - Kulturel praksis

    KW - Læringsfællesskaber

    UR - https://www.cefu.dk/emner/videnskabelige-publikationer/videnskabelige-publikationer/klasserumskultur,-inklusion-og-fravaersbekaempelse.aspx#

    UR - https://www.cefu.dk/emner/forskning-samarbejde/unge-og-uddannelse/klasserumskultur,-inklusion-og-fravaersbekaempelse/klasserumskultur,-inklusion-og-fravaersbekaempelse-12-udviklingsprojekter.aspx

    UR - https://www.cefu.dk/emner/forskning-samarbejde/unge-og-uddannelse/klasserumskultur,-inklusion-og-fravaersbekaempelse/slides.aspx

    M3 - Rapport

    BT - Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse

    PB - Center for Ungdomsforskning, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet

    ER -

    Murning S, Hutters C. Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse: Tværgående erfaringer fra 12 udviklingsprojekter i gymnasiet. Center for Ungdomsforskning, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2014. 132 p.