Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse: Tværgående erfaringer fra 12 udviklingsprojekter i gymnasiet

Susanne Murning, Camilla Hutters

    Research output: Book/ReportReportResearch

    252 Downloads (Pure)

    Abstract

    Den øgede søgning til de gymnasiale uddannelser rejser nye krav og udfordringer til gymnasierne og lærerene om at inkludere og engagere en bredere gruppe elever i gymnasiet. Rapporten samler op på erfaringerne fra 12 udviklingsprojekter, der på forskellig vis adresserer de udfordringer, som den øgede og sammensatte elevgruppe medfører for gymnasierne. Alle projekter har fået forsøgs- og udviklingsmidler fra Undervisnings-ministeriet som led i et indsatsområde i den gymnasiale udviklingsplan omkring klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse.
    Et fælles og samlende spørgsmål for skolernes arbejde har været, hvordan man som skole kan arbejde med at skabe en klasserumskultur, der kan inkludere og engagere alle elever. Dette ud fra en antagelse om, at klasserumskulturen spiller en central rolle for elevernes motivation, læring og deltagelse i gymnasiet. Samt at det på længere sigt har betydning for elevernes udbytte og muligheder for at gennemføre uddannelsen.
    Original languageDanish
    PublisherCenter for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet
    Number of pages132
    Commissioning bodyUndervisningsministeriets puljemidler - Forsøgs- og udviklingsarbejde
    Publication statusPublished - Oct 2014

    Cite this