Abstract
Den øgede søgning til de gymnasiale uddannelser rejser nye krav og udfordringer til gymnasierne og lærerene om at inkludere og engagere en bredere gruppe elever i gymnasiet. Rapporten samler op på erfaringerne fra 12 udviklingsprojekter, der på forskellig vis adresserer de udfordringer, som den øgede og sammensatte elevgruppe medfører for gymnasierne. Alle projekter har fået forsøgs- og udviklingsmidler fra Undervisnings-ministeriet som led i et indsatsområde i den gymnasiale udviklingsplan omkring klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse.
Et fælles og samlende spørgsmål for skolernes arbejde har været, hvordan man som skole kan arbejde med at skabe en klasserumskultur, der kan inkludere og engagere alle elever. Dette ud fra en antagelse om, at klasserumskulturen spiller en central rolle for elevernes motivation, læring og deltagelse i gymnasiet. Samt at det på længere sigt har betydning for elevernes udbytte og muligheder for at gennemføre uddannelsen.
Et fælles og samlende spørgsmål for skolernes arbejde har været, hvordan man som skole kan arbejde med at skabe en klasserumskultur, der kan inkludere og engagere alle elever. Dette ud fra en antagelse om, at klasserumskulturen spiller en central rolle for elevernes motivation, læring og deltagelse i gymnasiet. Samt at det på længere sigt har betydning for elevernes udbytte og muligheder for at gennemføre uddannelsen.
Original language | Danish |
---|
Publisher | Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet |
---|---|
Number of pages | 132 |
Commissioning body | Undervisningsministeriets puljemidler - Forsøgs- og udviklingsarbejde |
Publication status | Published - Oct 2014 |