Kobling mellem skole og praktik på erhvervsuddannelserne

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Erhvervsuddannelserne i Danmark hviler på vekseluddannelsesprincippet. Det vil sige, at elevernes uddannelse er tilrettelagt, så den veksler mellem perioder på en erhvervsskole og perioder i praktik i en virksomhed. På det overordnede niveau har vekseluddannelsesprincippet nogle helt åbenlyse styrker: Praktikken, hvor eleverne indgår som en del af en virksomheds daglige drift, sikrer, at eleverne får en praksisnær oplæring. Dette sikrer samtidig en glidende overgang til arbejdsmarkedet, når eleverne er færdige med deres erhvervsuddannelse (Hamilton 1987; Juul & Jørgensen 2011). Skoledelen sikrer, at eleverne opnår de brede og teoretiske kvalifikationer, der også knytter sig til fagene (Koudahl, 2007). Dermed bliver det tydeligt, at udbyttet af dette system både afhænger af den læring, der foregår i praktikken, og den, der finder sted på erhvervsskolen. Men selvom vi i Danmark hylder vekseluddannelsesprincippet, og det har nogle åbenlyse styrker, er der samtidig nogle uløste udfordringer, som knytter sig til denne kobling: For det første betyder vekseluddannelsesprincippet, at eleverne hele tiden flytter sig frem og tilbage mellem forskellige kontekster og det sker i forskellige individuelle tempi. Udfordringen er her forbundet med spørgsmålet om, hvordan eleverne kan etablere fællesskaber og udvikle fornemmelsen af tilhørsforhold samt også få mulighed for at dyrke en ungdomskultur undervejs i deres erhvervsuddannelse (Katznelson, Brown & Vestergaard, 2011). Set i et læringsperspektiv handler udfordringen for eleverne om, at de grundlæggende ikke oplever eller forstår sammenhængene mellem skole- og praktikdelen og har svært ved selv at skabe koblinger mellem disse to forskellige læringskontekster undervejs i deres erhvervsuddannelse (Aarkrog, 2007). Eleverne oplever tværtimod de forskellige værdier og krav, de møder i de forskellige læringskontekster, som et kultursammenstød (Sjøberg et al., 1999; Aarkrog, 2007; Nielsen, 2009; Simonsen, 2004; Juul, 2005, Larsen, 2006, Jørgensen, 2009, 2010). En anden udfordring, der knytter sig til dette, handler om, at eleverne i overvejende grad tager udgangspunkt i praktikken i deres anskuelser af sammenhæng mellem skole og praktik og ofte savner en grundlæggende forståelse for eller forklaring af meningen med den teoretiske læring i skolen i forhold til deres praktik (Aarkrog, 2001; Nielsen, 2004; Tanggaard, 2004; 2006; Koudahl, 2007; Hansen, 2010,). Det betyder, at elevernes motivation ofte er knyttet til praktikken og den praksisbaserede læring, mens de er mindre motiverede for skoledelen og læring af den teoretisk baserede viden i deres erhvervsuddannelse.I forhold til kvaliteten af erhvervsuddannelserne er det på den baggrund centralt at spørge: Hvordan fungerer dette vekseluddannelsesprincip i dag rundt omkring på de forskellige erhvervsuddannelser? Hvad vil det egentlig sige at ’koble’ mellem skole og praktik? Og hvordan ser ’gode koblinger’ ud fra hhv. elevernes, lærernes og virksomhedernes perspektiv? Disse spørgsmål vil blive belyst i dette kapitel.
    Original languageDanish
    Title of host publicationForandringer i ungdomsuddannelserne : Overgange og indsatser
    EditorsKaren Egedal Andreasen, Henriette Duch
    Number of pages20
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date5 Oct 2017
    Edition1
    Pages93-113
    Chapter4
    ISBN (Print)978-87-7112-658-7
    Publication statusPublished - 5 Oct 2017
    SeriesUngdomsliv
    Number5
    ISSN2445-5075

    Cite this