Abstract
Med henblik på at redegøre for de udviklinger, som de sidste 25 år er foregået i feltet kognition og emotioner i pædagogik, bør vi kaste vort blik på både professionelle praksisser og forskningsindsatser. Professionelle miljøer, såsom uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser, har ofte forsømt viden om emotioner, godt hjulpet af en generel mangel på viden om emotionernes
rolle i læreprocesser. Sat på spidsen har den internationale forskning ignoreret de emotionelle sider af kognitive processer. I praksis kan modstanden mod tilstedeværelsen af emotionerne i såkaldte “professionelle” situationer eller miljøer ses som tegn på et misforstået syn på kognition som ren hjerneaktivitet.
rolle i læreprocesser. Sat på spidsen har den internationale forskning ignoreret de emotionelle sider af kognitive processer. I praksis kan modstanden mod tilstedeværelsen af emotionerne i såkaldte “professionelle” situationer eller miljøer ses som tegn på et misforstået syn på kognition som ren hjerneaktivitet.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Kognition & Paedagogik |
Issue number | 101 |
Pages (from-to) | 102-109 |
Number of pages | 9 |
ISSN | 0906-6225 |
Publication status | Published - 2016 |
Keywords
- Kognition og emotioner, emotioner i pædagogik