Kognition og emotioner i pædagogik

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    Med henblik på at redegøre for de udviklinger, som de sidste 25 år er foregået i feltet kognition og emotioner i pædagogik, bør vi kaste vort blik på både professionelle praksisser og forskningsindsatser. Professionelle miljøer, såsom uddannelsesinstitutioner og arbejdspladser, har ofte forsømt viden om emotioner, godt hjulpet af en generel mangel på viden om emotionernes
    rolle i læreprocesser. Sat på spidsen har den internationale forskning ignoreret de emotionelle sider af kognitive processer. I praksis kan modstanden mod tilstedeværelsen af emotionerne i såkaldte “professionelle” situationer eller miljøer ses som tegn på et misforstået syn på kognition som ren hjerneaktivitet.
    Original languageDanish
    JournalKognition & Paedagogik
    Issue number101
    Pages (from-to)102-109
    Number of pages9
    ISSN0906-6225
    Publication statusPublished - 2016

    Keywords

    • Kognition og emotioner, emotioner i pædagogik

    Cite this