Kollektiv læring og kommunikativ rationalitet

Translated title of the contribution: Collective Learning and Communicative Rationality

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Et begreb om kollektiv læring i nutidens samfund må bygge på en teoretisk forståelse af de former for kollektivitet, der udvikles i disse samfund. I artiklen fremhæves Jürgen Habermas' teori om modernisering og kommunikativ rationalitet som et godt bud på en sådan teoretisk ramme. Udviklingen og tilegnelsen af kommunikativ rationalitet ses som en læreproces forankret i livsverdcenen, en proces hvor deltagerne forbedrer deres kompetence ved at tilbyde og respondere på kommunikative handlinger, hvilket samtidig bekræfter deres tilhørsforhold til samme fællesskab. Der fremlægges to eksempler på denne overordnede forståelse, nemlig for det første universiteter som læringsfællesskaber opretholdt via videnskabelig kommunikation og for det andet borgernes læring af demokratisk mentalitet i offentligheden.
    Translated title of the contributionCollective Learning and Communicative Rationality
    Original languageDanish
    Title of host publicationFilosofiske perspektiver på kollektiv læring
    EditorsMichael Paulsen, Søren Harnow Klausen, Maziar Etemadi, Merete Wiberg
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2009
    Pages141-160
    ISBN (Print)978-87-7307-977-5
    Publication statusPublished - 2009
    SeriesFilosofi og læring
    Number2
    ISSN1904-1527

    Keywords

    • learning
    • Life world
    • Habermas
    • Communication

    Cite this