Kommunikativ musikalitet

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

2189 Downloads (Pure)

Abstract

Det tidlige samspil mellem spædbarn og forældre er præget af spædbarnets medfødte sans for timing, puls, og tone/stemme-kvaliteter. Disse medfødte evner - under ét kaldet kommunikativ musikalitet - er knyttet til spædbarnets behov for at kunne indgå i sociale samspil fra starten, og som sådan grundlæggende for al kommunikation. Første del af artiklen gennemgår grundtrækkene i forskningen på dette område, samt eksempler på konsekvenser for samspillet, når det ikke kan foregå optimalt pga. depression hos moren eller betydelige funktionsnedsættelser hos barnet. I anden del inddrages musikterapien, der som fagområde har beskæftiget sig med sammenhængen mellem en (kultur-)musikalsk forstærkning af den kommunikative musikalitet og udvikling af social interaktion og før-sproglige evner hos klienter med svære socio-kommunikative vanskeligheder. I sidste del sætter forfatteren den kommunikative musikalitet i forhold til transfer-begrebet og øgede sociale evner hos normale børn, der musicerer sammen (jf. Berlinundersøgelsen, hvor effekten af øget musikundervisning i folkeskoleregi blev undersøgt).
Original languageDanish
JournalKognition og Paedagogik
Volume18
Issue number70
Pages (from-to)68-77
ISSN0906-6225
Publication statusPublished - 2008

Keywords

  • Early Musicality
  • Music
  • Socio-communicative Disabilities

Cite this