Kompleksitet: i læreprocesser og terapi

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel sætter fokus på betydningen af kompleksitet i forbindelse med udvikling af terapeutisk kompetence og professionel identitet som terapeut.
Artiklen bygger på et forskningsprojekt, hvor musikterapistuderende blev interviewet med henblik på at undersøge de studerendes egen erfaring med og oplevelse af læring gennem egenterapi som en integreret del af uddannelse og træning. Den kybernetiske tilgang til analysen af undersøgelsen banede vejen for en uddybet forståelse for de lag af kompleksitet, som terapeutiske læreprocesser indebærer. Den vordende terapeuts evne til at møde, rumme og agere i forhold til kompleksitet, i sig selv og i omverdenen, udvikles gennem den læring som finder sted, og artiklen beskriver læreprocessernes kompleksitet fra tre forskellige vinkler; bevidsthedens interagerende niveauer, perceptionens multimodalitet, samt relationernes nødvendighed for læring. Artiklen undersøger begrebet kompleksitet og peger på den betydning det har for psykoterapeutisk praksis generelt, at terapeuten har en veludviklet egenkompleksitet samt forståelse for kompleksitet.
Original languageDanish
Title of host publicationDet ubevidstes potentiale : Kybernetisk psykologi i anvendelse
EditorsTorben Hansen
PublisherFrydenlund Academic
Publication date2015
Pages100-121
ISBN (Print)978-87-7118-314-6
Publication statusPublished - 2015

Cite this