Konkurrenceklausul – aktiesælgeren kan bindes hårdere, end direktøren kan

Erik Werlauff

    Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

    Abstract

    Det kan ved majoriotets- eller virksomhedssalg efter omstændighederne være sagligt begrundet at binde en aktiesælgende part hårdere og længere, end det kan være at binde en direktør. I artiklen kaldes den eller de, der vil sælge deres selskab eller en del af det, for P (personerne). De holdingselskaber, som de ejer deres aktier igennem, kaldes for H, og målselskabet, som skal overtages, kaldes for T (target). Herefter er essensen følgende 6 trin: 1) Den eller de P og deres H, som der ikke kan imødeses væsentlige konkurrencemæssige trusler fra (idet det ikke er dem, der bærer Ts succes), underlægges blot en sædvanlig 2-3-årig konkurrenceklausul. 2) Den eller de P og deres H, som det derimod er væsentligt at sikre T konkurrencemæssigt imod, sælger kun en del af deres kapitalandele i T nu. De opnår en salgsoption på at sælge resten efter fx 2-3 år (og K får tilsvarende en købsoption på deres kapitalandele inden for fx et halvt år efter, at deres salgsoption udløber uden at være udnyttet). Salgsoptionen kan passende udformes incitamentsbaseret, således at den inden for visse rammer reguleres efter T’s resultater mv. 3) Den eller de således tilbageværende P og deres H er dermed fortsat kapitalejere i T, og i ejeraftalen herom, eventuelt gentaget i Ts vedtægter, fastslås og præciseres deres loyalitetspligt i denne henseende, herunder i form af et forbud mod, at de konkurrerer med T, så længe deres optioner ikke er udnyttet, og de dermed fortsat er medejere af T. 4) En tilsvarende, ansættelsesretligt funderet loya-
    litetspligt præciseres i ansættelsesaftalen for den eller dem, der skal fortsætte som ansat hos T. 5) Når optionen udøves, og de dermed har solgt hele T til K, udløses en fx 2-3 årig konkurrenceklausul, nu ikke funderet i loyalitetspligten som medejer, men i deres egenskab af sælgere af alle deres kapitalandele i T. 6) Hvis den eller de, der fortsatte som ansat hos T, ikke samtidig fratræder, men fortsætter et stykke tid som ansat hos T, kan der være konkurrenceklausuler i deres ansættelsesaftaler. Er de di-
    rektører, da ubundet af ansættelsesklausullovens strenge krav, men dog bundet af aftalelovens §36 og ansættelsesklausullovens §11 (den tidligere §38 i aftaleloven). Er de ikke-direktører, da bundet af ansættelsesklausullovens strenge krav, dog at T måske vil vælge at opsige konkurrenceklausulen under iagttagelse af lovens §§10-11, særligt fordi der allerede er opnået 4-6 års konkurrenceforbud i kraft af tiltagene foran i pkt. 1-5. Med disse 6 punkter etableres der en kombination af a) udskydelse af en del af salget for (nogle af) sælgerne i fx 2-3 år gennem en salgsoption og en købsoption, b) en præciseret selskabsretlig loyalitetspligt som fortsat medejer af målselskabet T i de fx 2-3 år, c) en konkurrenceklausul på fx 2-3 år efter afståelsen af de sidste kapitalandele, d) en præciseret ansættelsesretlig loyalitetspligt som eventuelt ansat hos T og e) eventuelt også en ansættelsesretlig konkurrenceklausul som direktør eller ikke-direktør (en klausul som dog kan opsiges af T) . I kraft af denne kombinerede model kan der opnås en ganske lang beskyttelse af målselskabet T og køberen K mod en urimelig konkurrence fra nogen blandt sælgerne S. Der erindres som altid om vigtigheden af at overveje enhver konkurrenceklausul (ved virksomhedssalg) også konkurrenceretligt, fx ved eftersyn af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens praksis, eventuelt ved forespørgsel til
    styrelsen.
    Original languageDanish
    Journaldin§jura
    Volume2017
    Issue number4
    Pages (from-to)11-12
    Number of pages2
    ISSN2445-9208
    Publication statusPublished - 1 Nov 2017

    Cite this