Abstract
I dette afsluttende kapitel understreges betydningen af kritisk refleksion og åbenhed over for en bred vifte af tilgange, når opgaven er at forstå og forklare komplekse sociale og menneskelige problemstillinger i samfundet. Isolerede metoder leder alt for ofte til, at kun dele af problemstillingen bliver synlig, eller at forskeren udelukkende søger i en overflade, der i al sin tilsyneladenhed dækker for det egentlige og underliggende problem.
I kapitlet vises, at eksemplet udgør et hensigtsmæssigt afsæt for at forklare og forstå, men eksemplet i sig selv udgør ikke en tilstrækkelig betingelse for at sikre forskningens kvalitet og vægt. Sikring af kvalitet og vægt må ske ved, at eksemplet afdækkes i sin helhed og dermed forfølges i bredden fra dets umiddelbare og tilsyneladende fremtrædelse og i dybden gennem undersøgelse af eksemplernes grundlæggende og konstituerende egenskaber. I forskningsprocessen fordres i den forbindelse en opmærksomhed mod det, vi ikke umiddelbart ser, samt en tværvidenskabelig åbenhed og et blik for eksemplets kontekst, tilblivelseshistorie og opkomstbetingelser.
I kapitlet vises, at eksemplet udgør et hensigtsmæssigt afsæt for at forklare og forstå, men eksemplet i sig selv udgør ikke en tilstrækkelig betingelse for at sikre forskningens kvalitet og vægt. Sikring af kvalitet og vægt må ske ved, at eksemplet afdækkes i sin helhed og dermed forfølges i bredden fra dets umiddelbare og tilsyneladende fremtrædelse og i dybden gennem undersøgelse af eksemplernes grundlæggende og konstituerende egenskaber. I forskningsprocessen fordres i den forbindelse en opmærksomhed mod det, vi ikke umiddelbart ser, samt en tværvidenskabelig åbenhed og et blik for eksemplets kontekst, tilblivelseshistorie og opkomstbetingelser.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | At se verden i et sandkorn : Om eksemplarisk metode |
Editors | Brian Benjamin Hansen, Jan Holm Ingemann |
Number of pages | 16 |
Publisher | Samfundslitteratur |
Publication date | 2016 |
Pages | 171-189 |
Chapter | 8 |
Publication status | Published - 2016 |