Abstract
At samarbejde sammen med andre virksomheder i forbindelse med
outsourcing af forskellige arbejdsopgaver opfattes ofte som en svær
og kompliceret proces. Denne artikel præsenterer et bud på en mulig
måde at gribe en sådan udfordring an på, nemlig den såkaldte
agent principal teori. Teorien tager udgangspunkt i virksomheders
behov for at kunne styre arbejdstagerens adfærd og output i forhold
til den aftalte outsourcing-opgave. Artiklen præsenterer
nogle praktiske problemstillinger i dét at samarbejde med andre
virksomheder omkring en outsourcingopgave og giver derefter
konkrete bud på, hvordan sådanne problemer kan løses ved hjælp af
teoriens hovedideer, som grundlæggende omhandler mulighederne
for at kontraktstyre arbejdstageren. I forbindelse hermed diskuterer
artiklen perspektiverne i den mest hensigtsmæssige kontraktudformning
og giver eksempler på, hvordan adfærds- og outputkontrolmekanismer
kan designes mest hensigtsmæssigt. I artiklen
diskuteres desuden kort den mest anerkendte kritik af agent principal
teorien. Slutteligt giver artiklen praktiske handlingsanvisninger
til dem, som måtte ønske at implementere agent principal
teoriens anbefalinger i egen virksomhed og dermed effektivt kunne
imødekomme nogle af de praktiske udfordringer, som uundværligt
opstår, når man ønsker at samarbejde med andre virksomheder.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Supply chain management |
Number of pages | 16 |
Publisher | Børsens Forlag |
Publication date | 2008 |
Pages | 1-16 |
Publication status | Published - 2008 |
Externally published | Yes |
Series | Børsens ledelseshåndbøger |
---|