Kortlægning af indsatser rettet mod mental sundhed blandt elever i udskolingen i Aalborg Kommune

Research output: Book/ReportReportResearch

130 Downloads (Pure)

Abstract

Introduktion
Forekomsten af mentale sundhedsproblematikker hos unge er stigende, og udgør en stor sundhedsmæssig udfordring i de nordiske lande (1). I Danmark ses mistrivsel hos hver 5. unge med negativ betydning for den unges udvikling, læring og sociale liv (2, 3). De tidlige teenageår udgør en særlig sårbar periode, som fortjener særlig opmærksomhed, da mange mentale problemer debuterer i disse år.
I Aalborg kommune er der iværksat en lang række indsatser både inden for de enkelte forvaltninger og på tværs af disse for at fremme unges mentale sundhed og forebygge mistrivsel og social eksklusion. Der er behov for en samlet kortlægning af disse indsatser og deres karakteristika for at kunne afdække og udvikle et
eventuelt behov for yderligere indsatser.
Mål med kortlægningen
Systematisk at identificere og præsentere indsatser som retter sig mod fremme af unges mentale sundhed i Aalborg Kommune.
Indsatsernes sigte
1. Indsatserne skal være initieret af Aalborg Kommune
2. Målgruppen er unge i alderen 13-17 år, som er i folkeskolens udskoling, og som ikke har en diagnosticeret psykiatrisk lidelse, ikke går i specialskole, og ikke er anbragt uden for hjemmet
3. Indsatserne skal favne et primært sigte for mental sundhed, og kan foregå i skolen, hjemmet og fritiden
Metode
Kortlægningen er baseret på kvalitative interviews med relevante ledere og medarbejdere i forvaltningerne
samt systematisk beskrivelse af alle indsatser ved hjælp af et internationalt anerkendt værktøj: ’Template for
Intervention Description and Replication’ (TIDieR). Resultat
Kortlægningen har resulteret i 56 identificerede indsatser inden for fem fokusområder for mental sundhed:
trivsel, personlig udvikling, angst, medier og krop/seksualitet. 18 ud af 56 indsatser er obligatoriske for alle unge. 33 ud af 56 indsatser for fremme af unges mentale sundhed er relateret til fokusområdet trivsel. 33 ud af 56 indsatser henvender sig til alle unge, og afvikles i skoleundervisningen. 6 ud af 56 indsatser afvikles ved individuel samtale, 6 ud af 56 indsatser afvikles som gruppeforløb, 13 ud af 56 indsatser afvikles som undervisning, 3 ud af 56 indsatser afvikles ved opsøgende arbejde, 11 ud af 56 indsatser afvikles i variation af individuel- og gruppe samtale samt undervisning, altså både og, 17 ud af 56 indsatser afvikles som ”andet”. 45 ud af 56 indsatser arbejder i et teoretisk- og/eller forskningsmæssigt afsæt. 53 ud af 56 indsatser foregår i samarbejde på tværs af afdelinger og/eller forvaltninger. 32 ud af 56 indsatser er/bliver evalueret enten systematisk eller ad hoc.
Original languageDanish
Place of PublicationAalborg Universitet
Number of pages94
ISBN (Electronic)978-87-994449-6-0
Publication statusPublished - 20 Dec 2018

Cite this