Abstract

Når man tidligere har talt om de kreative og innovative erhverv, har det ofte været med et klart fokus på kunst og kunsthåndværk. The Work Foundation og the European Competitiveness Report sætter i stedet fokus på, at der skal satses på de nye kreative og innovative brancher. En tilgang som også afspejles i regeringens vækstplan for de kreative og innovative brancher. Et andet område, som ofte er blevet sammenholdt med de kreative og innovative erhverv, er turisme. Indenfor dette område finder vi det tidligere ApeX-initiativ, hvor forskere fra Aalborg Universitet og regionen været særligt synlige. Det stærke fokus på oplevelsesøkonomi og turisme har imidlertid betydet, at en væsentlig gruppe virksomheder er faldet udenfor forståelsen af de kreative erhverv, og har dermed medvirket til at give et ufuldstændigt billede af brancherne og potentialerne samt udfordringerne i de kreative og innovative erhverv.

Med denne rapport argumenteres der for, at de kreative og innovative erhverv kan defineres tydeligt med en egen nordjysk vinkel og med særegne karakteristika; herunder en relativ grad af digitalisering og teknologisering, samt ikke stedbunde output og markeder.
Original languageUndefined/Unknown
Publication statusPublished - 12 Jan 2015

Cite this