Kreativitetsprocesser

Helle Marie Skovbjerg, Stine Ejsing-Duun

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Kapitlet viser, hvordan digital produktion som didakatisk strategi kan understøtte elevers kreative processer. Igennem analyser af elevers arbejde med digital produktion i matematik, idræt og dansk viser vi, hvordan man kan forstå kreativitetsprocesser, og også hvordan lærerne igennem det didaktiske design giver eleverne gode muligheder for at kombinerer, udforske og transformere. Sidst men ikke mindst understreger kapitlet vigtigheden i at give eleverne mulighed for både at kopiere andres, for at komme til at mestre praksisformer, der ellers er ukendte, at fifle rundt for at undersøge, udforske og udvide forståelsen af teknologi eller situationer ved at bruge og få ting til at gøre ting. Ved at afprøve, blande ting og kombinere udforsker de mulighederne i verden. De handler før de tænker eller rettere, de tænker, idet de handler.
Original languageDanish
Title of host publicationDigital produktion : Deltagelse og læring
Volume1
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherDafolo Forlag A/S
Publication date2017
Edition1
Pages61-83
Chapter4
ISBN (Print)978-87-7160-530-3
Publication statusPublished - 2017
SeriesUndervisning og læring
ISSN2246-3259

Cite this

Skovbjerg, H. M., & Ejsing-Duun, S. (2017). Kreativitetsprocesser. In Digital produktion: Deltagelse og læring (1 ed., Vol. 1, pp. 61-83). København: Dafolo Forlag A/S. Undervisning og læring
Skovbjerg, Helle Marie ; Ejsing-Duun, Stine. / Kreativitetsprocesser. Digital produktion: Deltagelse og læring. Vol. 1 1. ed. København : Dafolo Forlag A/S, 2017. pp. 61-83 (Undervisning og læring).
@inbook{2b79491e726247758415d274352df04f,
title = "Kreativitetsprocesser",
abstract = "Kapitlet viser, hvordan digital produktion som didakatisk strategi kan underst{\o}tte elevers kreative processer. Igennem analyser af elevers arbejde med digital produktion i matematik, idr{\ae}t og dansk viser vi, hvordan man kan forst{\aa} kreativitetsprocesser, og ogs{\aa} hvordan l{\ae}rerne igennem det didaktiske design giver eleverne gode muligheder for at kombinerer, udforske og transformere. Sidst men ikke mindst understreger kapitlet vigtigheden i at give eleverne mulighed for b{\aa}de at kopiere andres, for at komme til at mestre praksisformer, der ellers er ukendte, at fifle rundt for at unders{\o}ge, udforske og udvide forst{\aa}elsen af teknologi eller situationer ved at bruge og f{\aa} ting til at g{\o}re ting. Ved at afpr{\o}ve, blande ting og kombinere udforsker de mulighederne i verden. De handler f{\o}r de t{\ae}nker eller rettere, de t{\ae}nker, idet de handler.",
author = "Skovbjerg, {Helle Marie} and Stine Ejsing-Duun",
year = "2017",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7160-530-3",
volume = "1",
series = "Undervisning og l{\ae}ring",
publisher = "Dafolo Forlag A/S",
pages = "61--83",
booktitle = "Digital produktion",
edition = "1",

}

Skovbjerg, HM & Ejsing-Duun, S 2017, Kreativitetsprocesser. in Digital produktion: Deltagelse og læring. 1 edn, vol. 1, Dafolo Forlag A/S, København, Undervisning og læring, pp. 61-83.

Kreativitetsprocesser. / Skovbjerg, Helle Marie; Ejsing-Duun, Stine.

Digital produktion: Deltagelse og læring. Vol. 1 1. ed. København : Dafolo Forlag A/S, 2017. p. 61-83 (Undervisning og læring).

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

TY - CHAP

T1 - Kreativitetsprocesser

AU - Skovbjerg, Helle Marie

AU - Ejsing-Duun, Stine

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Kapitlet viser, hvordan digital produktion som didakatisk strategi kan understøtte elevers kreative processer. Igennem analyser af elevers arbejde med digital produktion i matematik, idræt og dansk viser vi, hvordan man kan forstå kreativitetsprocesser, og også hvordan lærerne igennem det didaktiske design giver eleverne gode muligheder for at kombinerer, udforske og transformere. Sidst men ikke mindst understreger kapitlet vigtigheden i at give eleverne mulighed for både at kopiere andres, for at komme til at mestre praksisformer, der ellers er ukendte, at fifle rundt for at undersøge, udforske og udvide forståelsen af teknologi eller situationer ved at bruge og få ting til at gøre ting. Ved at afprøve, blande ting og kombinere udforsker de mulighederne i verden. De handler før de tænker eller rettere, de tænker, idet de handler.

AB - Kapitlet viser, hvordan digital produktion som didakatisk strategi kan understøtte elevers kreative processer. Igennem analyser af elevers arbejde med digital produktion i matematik, idræt og dansk viser vi, hvordan man kan forstå kreativitetsprocesser, og også hvordan lærerne igennem det didaktiske design giver eleverne gode muligheder for at kombinerer, udforske og transformere. Sidst men ikke mindst understreger kapitlet vigtigheden i at give eleverne mulighed for både at kopiere andres, for at komme til at mestre praksisformer, der ellers er ukendte, at fifle rundt for at undersøge, udforske og udvide forståelsen af teknologi eller situationer ved at bruge og få ting til at gøre ting. Ved at afprøve, blande ting og kombinere udforsker de mulighederne i verden. De handler før de tænker eller rettere, de tænker, idet de handler.

UR - https://www.dafolo-online.dk/bestil-b%C3%B8ger-og-tryksager-direkte-i-vores-onlinebutik/l%C3%A6reruddannelsen-digital-produktion---deltagelse-og-l%C3%A6ring-7742

UR - https://issuu.com/dafoloforlag/docs/digital_20produktion

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7160-530-3

VL - 1

T3 - Undervisning og læring

SP - 61

EP - 83

BT - Digital produktion

PB - Dafolo Forlag A/S

CY - København

ER -

Skovbjerg HM, Ejsing-Duun S. Kreativitetsprocesser. In Digital produktion: Deltagelse og læring. 1 ed. Vol. 1. København: Dafolo Forlag A/S. 2017. p. 61-83. (Undervisning og læring).