Kulturforståelse og normkritik

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterCommunication

Abstract

Dagligdagen på skolen, snak på gangen, og kommunikation med eleverne – og tidspres - indebærer alle normer – for eksempel i form af ord, antagelser, og opfattelser hvor vi i høj grad handler på refleks. Vi agerer i det kendte, på måder vi er opdraget til, og ofte med de bedste intentioner. Vi trækker på vores fornuft og vores overbevisninger. Vi bruger humor, ordsprog, vendinger, syn på hinanden som alle er tillærte og en del af et fælles måde at agere i hverdagen. Ingen stor problem, tænker vi nok fleste. Men desværre er det mange oplever som naturlig og problemfrie ikke altid nødvendigvis uskyldig. En del udfordringer opstår utilsigtet. Der ligger ofte en række forforståelser og opfattelser skjulte i daglige tale, vaner, m.m., som medføre en række udfordringer og negative konsekvenser. Normkritisk og anti-racistisk pædagogik er en vej til at imødegå og håndtere nogle af disse udfordringer.
Original languageDanish
Title of host publicationDidaktisk opslagsbog : 52 begreber om lærerens undervisning
EditorsPeter Brodersen
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date2020
ISBN (Print)9788741277752
Publication statusPublished - 2020

Cite this