TY - RPRT
T1 - Kunstnerisk og trafiksikker landsby
T2 - Trafiksikkerhedsevaluering
AU - Olesen, Anne Vingaard
AU - Christensen, Michelle Cederstrøm
AU - Agerholm, Niels
PY - 2021/6/24
Y1 - 2021/6/24
N2 - Mange landsbyer har det tilfælles, at de gennemskæres af en meget trafikeret hovedvej. Det almindelige greb for at få trafi-kanterne til at sænke hastigheden og overholde fartgrænsen på 50 km/t er bump og chikaner. I landsbyerne Sjørring, Hundborg og Snedsted har Thisted Kommune med støtte fra TrygFonden sammen med to kunstnere fra Thy udformet nye kunstneriske indslag, som skal få trafikanterne til at sætte far-ten ned. Denne rapport er en evaluering af projektet foreta-get af Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet.Evalueringen viser, at kunstneriske tiltag har en positiv effekt. Derødmalede felter på vejen, som viser, hvor farten skal sæn-kes eller LED-skilte, der med stjerner og bananskralder viser, om billisten har overholdt fartbegrænsningen eller ikke, får rent faktisk billisterne til at sænke farten. I Sjørring er andelen af billister, der overholder fartbegræns-ningen steget fra 25% til hele 83%, mens 58% af bilisternefortsat overskrider fartbegrænsningen i Hundborg.I Hund-borg er derderfor brug for yderligere tiltagfor at opnå den ønskede effekt
AB - Mange landsbyer har det tilfælles, at de gennemskæres af en meget trafikeret hovedvej. Det almindelige greb for at få trafi-kanterne til at sænke hastigheden og overholde fartgrænsen på 50 km/t er bump og chikaner. I landsbyerne Sjørring, Hundborg og Snedsted har Thisted Kommune med støtte fra TrygFonden sammen med to kunstnere fra Thy udformet nye kunstneriske indslag, som skal få trafikanterne til at sætte far-ten ned. Denne rapport er en evaluering af projektet foreta-get af Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet.Evalueringen viser, at kunstneriske tiltag har en positiv effekt. Derødmalede felter på vejen, som viser, hvor farten skal sæn-kes eller LED-skilte, der med stjerner og bananskralder viser, om billisten har overholdt fartbegrænsningen eller ikke, får rent faktisk billisterne til at sænke farten. I Sjørring er andelen af billister, der overholder fartbegræns-ningen steget fra 25% til hele 83%, mens 58% af bilisternefortsat overskrider fartbegrænsningen i Hundborg.I Hund-borg er derderfor brug for yderligere tiltagfor at opnå den ønskede effekt
KW - Trafiksikkerhed
M3 - Rapport
SN - 978-87-563-1997-3
T3 - BUILD Rapport
BT - Kunstnerisk og trafiksikker landsby
PB - Institut for Byggeri, By og Miljø (BUILD), Aalborg Universitet
CY - Aalborg
ER -