Abstract
Formålet er, at diskutere og vise de metodologiske implikationer af en livsverdensontologi (væren og virkelighedsforståelse) og epistemologi (erkendelse og vidensproduktion). Det vil sige, den tradition som starter med Kant og som kan ses i fænomenologien (eks. Husserl, Schutz, Merleau-Ponty), hermeneutikken (eks. Dilthey, Weber, symbolsk interaktionisme (eks. Mead, Blumer).
Det primære er, at diskutere de metodologiske antagelser og deres koblinger til undersøgelse og forståelse af en konkret virkelighed - hverdagsvirkeligheden og livsverden. Det vil sige; hvad er kvalitativ metodologi og kvalitative metoder; hvilke videnskabelige krav stilles der til dem; og hvordan kan man arbejde kvalitativt ud fra en livsverden betragtning?
Hvordan kvalitativ metodologi og praksis kan forstås er ikke selvfølgelig eller præcist defineret. På den ene siden, skal en kvalitativ metodologi kobles til ontologi og epistemologi i en livsverdensdiskussion; på den anden side, men relateret, handler kvalitativ metode om en fokusering på åben, mangetydig empiri, med udgangspunkt i de subjekter der studeres - det er deres livsverden og forståelse man vil undersøge. Det handler også om forståelse og refleksion, og i en procesorientering. På samme måde som livsverden er til, må forskningen være både handlende og interaktionistisk, og dermed både bevidst og spontant udviklende.
Original language | Danish |
---|---|
Place of Publication | Aalborg Universitet |
Publisher | Institut for Erhvervsstudier, Aalborg Universitet |
Number of pages | 59 |
ISBN (Print) | 9788791646195 |
Publication status | Published - 2008 |