Kvalitet i dagtilbuddet - set med børneøjne: En kortlægning af pilotprojektet: LP-modellen i de kommunale dagtilbud

Thomas Nordahl, Anne Kostøl, Anne-Karin Sunnevåg, Hege Knudsmoen, Trond Johnsen, Lars Qvortrup

    Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

    Abstract

    Denne rapport formidler en kortlægningsundersøgelse, som er gennemført i danske børnehaver, der arbejder i et pilotprojekt om LP-modellen. Pilotprojektets mål er at udvikle viden om, hvordan man kan skabe bedre betingelser for børns læring, trivsel og sociale udvikling. Det er gennemført i 12 danske kommuner og involverer ca. 150 dagtilbud. Dette indebærer, at ca. 12.000 børn, deres forældre og ca. 1500 medarbejdere i dagtilbuddene deltager i projektet. Pilotprojektet blev gennemført i 2010-2011 i et samarbejde mellem danske kommuner, dagtilbuddene, Professionshøjskolen University College Nordjylland, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, samt Høgskolen i Hedmark, Norge.
    I denne rapport præsenteres en kvantitativ kortlægning af pilotprojektet, hvor børn, deres forældre og personalet i børnehaven er informanter. At inddrage børnenes stemmer i en sådan kortlægning er et helt unikt metodisk valg, der sjældent har været brugt tidligere. Undersøgelsen vil dermed kunne anses som et kvantitativt bidrag, der undersøger kvalitet i børnehaven, og også som et bidrag, hvor børnene selv giver information om, hvordan de oplever kvaliteten af børnehavetilbuddet.
    Original languageDanish
    Place of PublicationFrederikshavn
    PublisherDafolo Forlag A/S
    Volume1
    Edition1
    Number of pages120
    ISBN (Print)978-87-7281-682-1
    Publication statusPublished - 2012

    Cite this