Kvaliteten der blev væk: kvalitetsreform og modernisering i den offentlige sektor

Lene Dalsgaard, Henning Jørgensen

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

Abstract

Kvalitetsreformen fra 2007 og afbureaukratiseringsreformen fra 2009 analyseres som det forsøg på at skabe "bedre velfærd og større arbejdsglæde", som regeringen har annoceret den som, og det vises, hvordan reformen ikke realiserer målene. Et sideformål har imidlertid været at videreføre modernisering af den offentlige sektor efter New Public Management-skabeloner, og deres betydning for indretning af den offentlige sektor granskes kritisk. Afpolitisering og afdemokratisering går hånd i hånd med en besværliggørelse af de offentligt ansattes dagligdag. Alternative begreber om offentlige etoser på de forskellige politikområder tegner konturerne af en anden og bedre reform.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherFrydenlund Academic
Number of pages224
ISBN (Print)978-87-7887-840-3
Publication statusPublished - 2010

Keywords

  • Quality
  • modernization
  • NPM

Cite this