Kvalitetsuddannelser for voksne deltidsstuderende: Planlægning og udbud af deltidsuddannelser ved skandinaviske universiteter

Annette Lorentsen

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Livslange læringstilbud skal i fremtiden indgå som en integreret del af universiteternes portefølje, som en integreret del af universiteternes nye viden på og bringe viden ind i den samlede samfundsmæssige produktion. Men for at dette skal kunne fungere optimalt, kræver det en omstillingsproces på universiteterne, som i langt højere grad end hidtil må designe deres tilbud i overensstemmelse med brugernes betingelser, behov og ønsker. Der eksisterer i dag for lidt viden om samspillet mellem livslang læring, arbejdsliv og familieliv for den enkelte voksne, ligesom universiteterne ikke kan beskyldes for at gå forrest i udforskningen af brugerdreven innovation inden for efter/videreuddannelse. Denne artikel beretter om, hvordan en gruppe nordiske forskere sammen har indsamlet nye data om dels hverdagsliv og livslang læring, dels designspørgsmål relateret til livslang læring. Med det afsæt i disse data giver artiklen nogle bud på, hvor udfordringerne især ligger for universiteterne fremover, og hvordan man kunne tage disse udfordringer op, så resultatet bliver bedre efter/videreuddannnelsestilbud til voksne.
    Original languageDanish
    Title of host publicationLæring og forandring : Tværfaglige perspektiver
    EditorsAnnie Aarup Jensen, Palle Rasmussen
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2009
    Pages253-268
    ISBN (Print)978-87-7307-949-2
    Publication statusPublished - 2009

    Cite this