Abstract

Spørgsmålet i dette arbejdspapir er, hvorvidt de uddannelsesinterne påvirkningskanaler på de gymnasiale ungdomsuddannelser – gymnasielærere og studievejledere – kan øge den sociale mobilitet på universiteterne. Resultaterne viser for det første, at der er en betydelig ’talentreserve’ i form af arbejderbørn med gode karakterer, som ikke opnår en universitetsuddannelse. For det andet peger resultaterne i retning af, at lærerne i højere grad end vejlederne kan bidrage til at højne arbejderbørnenes uddannelsesambitioner. Lærerne er udslagsgivende, også når forældreengagementet er højt. For det tredje tyder resultaterne på, at vejlederne primært har en indirekte betydning, da deres påvirkning kun giver sig udslag i højere ambitioner blandt de, som i forvejen er påvirkede af lærerne.

Original languageDanish
Place of PublicationAalborg
PublisherCentre for Comparative Welfare Studies, Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning, Aalborg Universitet
Number of pages18
ISBN (Print)978-87-92174-57-4
Publication statusPublished - 2008

Cite this

Klausen, T. B. (2008). Læreres og vejlederes betydning for social mobilitet på universiteterne. Aalborg: Centre for Comparative Welfare Studies, Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning, Aalborg Universitet.
Klausen, Trond Beldo. / Læreres og vejlederes betydning for social mobilitet på universiteterne. Aalborg : Centre for Comparative Welfare Studies, Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning, Aalborg Universitet, 2008.
@techreport{d24ff420b71e11dd852c000ea68e967b,
title = "L{\ae}reres og vejlederes betydning for social mobilitet p{\aa} universiteterne",
abstract = "Sp{\o}rgsm{\aa}let i dette arbejdspapir er, hvorvidt de uddannelsesinterne p{\aa}virkningskanaler p{\aa} de gymnasiale ungdomsuddannelser – gymnasiel{\ae}rere og studievejledere – kan {\o}ge den sociale mobilitet p{\aa} universiteterne. Resultaterne viser for det f{\o}rste, at der er en betydelig ’talentreserve’ i form af arbejderb{\o}rn med gode karakterer, som ikke opn{\aa}r en universitetsuddannelse. For det andet peger resultaterne i retning af, at l{\ae}rerne i h{\o}jere grad end vejlederne kan bidrage til at h{\o}jne arbejderb{\o}rnenes uddannelsesambitioner. L{\ae}rerne er udslagsgivende, ogs{\aa} n{\aa}r for{\ae}ldreengagementet er h{\o}jt. For det tredje tyder resultaterne p{\aa}, at vejlederne prim{\ae}rt har en indirekte betydning, da deres p{\aa}virkning kun giver sig udslag i h{\o}jere ambitioner blandt de, som i forvejen er p{\aa}virkede af l{\ae}rerne.",
author = "Klausen, {Trond Beldo}",
year = "2008",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-92174-57-4",
publisher = "Centre for Comparative Welfare Studies, Institut for {\O}konomi, Politik og Forvaltning, Aalborg Universitet",
type = "WorkingPaper",
institution = "Centre for Comparative Welfare Studies, Institut for {\O}konomi, Politik og Forvaltning, Aalborg Universitet",

}

Klausen, TB 2008 'Læreres og vejlederes betydning for social mobilitet på universiteterne' Centre for Comparative Welfare Studies, Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning, Aalborg Universitet, Aalborg.

Læreres og vejlederes betydning for social mobilitet på universiteterne. / Klausen, Trond Beldo.

Aalborg : Centre for Comparative Welfare Studies, Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning, Aalborg Universitet, 2008.

Research output: Working paperResearch

TY - UNPB

T1 - Læreres og vejlederes betydning for social mobilitet på universiteterne

AU - Klausen, Trond Beldo

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Spørgsmålet i dette arbejdspapir er, hvorvidt de uddannelsesinterne påvirkningskanaler på de gymnasiale ungdomsuddannelser – gymnasielærere og studievejledere – kan øge den sociale mobilitet på universiteterne. Resultaterne viser for det første, at der er en betydelig ’talentreserve’ i form af arbejderbørn med gode karakterer, som ikke opnår en universitetsuddannelse. For det andet peger resultaterne i retning af, at lærerne i højere grad end vejlederne kan bidrage til at højne arbejderbørnenes uddannelsesambitioner. Lærerne er udslagsgivende, også når forældreengagementet er højt. For det tredje tyder resultaterne på, at vejlederne primært har en indirekte betydning, da deres påvirkning kun giver sig udslag i højere ambitioner blandt de, som i forvejen er påvirkede af lærerne.

AB - Spørgsmålet i dette arbejdspapir er, hvorvidt de uddannelsesinterne påvirkningskanaler på de gymnasiale ungdomsuddannelser – gymnasielærere og studievejledere – kan øge den sociale mobilitet på universiteterne. Resultaterne viser for det første, at der er en betydelig ’talentreserve’ i form af arbejderbørn med gode karakterer, som ikke opnår en universitetsuddannelse. For det andet peger resultaterne i retning af, at lærerne i højere grad end vejlederne kan bidrage til at højne arbejderbørnenes uddannelsesambitioner. Lærerne er udslagsgivende, også når forældreengagementet er højt. For det tredje tyder resultaterne på, at vejlederne primært har en indirekte betydning, da deres påvirkning kun giver sig udslag i højere ambitioner blandt de, som i forvejen er påvirkede af lærerne.

M3 - Working paper

SN - 978-87-92174-57-4

BT - Læreres og vejlederes betydning for social mobilitet på universiteterne

PB - Centre for Comparative Welfare Studies, Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning, Aalborg Universitet

CY - Aalborg

ER -

Klausen TB. Læreres og vejlederes betydning for social mobilitet på universiteterne. Aalborg: Centre for Comparative Welfare Studies, Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning, Aalborg Universitet. 2008.