Abstract
Dette kapitel centrerer sig om begrebet ’personligt lederskab’. Begrebet har vundet
indpas i det danske ledelsessprog gennem de sidste 10 år i et omfang, så der
nu undervises i personligt lederskab på mange lederuddannelser – private såvel
som offentligt finansierede. Kapitlet redegør for begrebets teoretiske grundlag
og søger derefter, gennem en række interviews med ledere, der har taget et diplommodul i personligt lederskab, at undersøge, hvorledes personligt lederskab
tager sig ud i praksis. På denne vis søger kapitlet at give et mere nuanceret bud
på, hvad det personlige lederskab er, og hvordan personlig ledelse tager sig ud i
danske organisationer anno 2017.
indpas i det danske ledelsessprog gennem de sidste 10 år i et omfang, så der
nu undervises i personligt lederskab på mange lederuddannelser – private såvel
som offentligt finansierede. Kapitlet redegør for begrebets teoretiske grundlag
og søger derefter, gennem en række interviews med ledere, der har taget et diplommodul i personligt lederskab, at undersøge, hvorledes personligt lederskab
tager sig ud i praksis. På denne vis søger kapitlet at give et mere nuanceret bud
på, hvad det personlige lederskab er, og hvordan personlig ledelse tager sig ud i
danske organisationer anno 2017.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Lederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis |
Editors | Hanne Dauer Keller, Søren Frimann |
Number of pages | 25 |
Place of Publication | Aalborg |
Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
Publication date | 2017 |
Edition | 1 |
Pages | 69-94 |
Chapter | 3 |
ISBN (Print) | 978-87-7112-666-2 |
ISBN (Electronic) | 978-87-7112-665-5 |
Publication status | Published - 2017 |
Series | Organizational Learning and Management Studies |
---|---|
Number | 3 |
ISSN | 2446-1814 |