Læringslyst og læringsvilje

Susanne Murning, Aase Haubro Bitsch Ebbensgaard

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Artiklen viser, hvorledes det at få energi og have kræfter til at forblive på en ungdomsuddannelse hænger sammen med, at man som elev føler, at man har truffet det rigtige uddannelsesvalg, og at man oplever, at man 'hører til' både i forhold til lærerne og i forhold til de øvrige elever.
    Artiklen diskuterer, hvordan de nævnte forhold er tæt knyttet til elevernes medbragte sociokulturelle ballast. Unge fra miljøer uden uddannelsestradition må arbejde mere, have mere held og give afkald på flere ting, hvis de skal gennemføre en ungdomsuddannelse sammenlignet med unge fra miljøer med tradition for uddannelse. Artiklen opfordrer til at fremme kollektive udviklingsprojekter på skolerne med udgangspunkt i disse problemstillinger.
    Original languageDanish
    Title of host publicationFrafald i erhvervsuddannelserne
    EditorsChristian Helms Jørgensen
    Number of pages16
    Place of PublicationFrederiksberg
    PublisherRoskilde Universitetsforlag
    Publication date2011
    Edition1
    Pages135-151
    ISBN (Print)978-87-786-7384-8
    Publication statusPublished - 2011

    Cite this