Abstract
Artiklen viser, hvorledes det at få energi og have kræfter til at forblive på en ungdomsuddannelse hænger sammen med, at man som elev føler, at man har truffet det rigtige uddannelsesvalg, og at man oplever, at man 'hører til' både i forhold til lærerne og i forhold til de øvrige elever.
Artiklen diskuterer, hvordan de nævnte forhold er tæt knyttet til elevernes medbragte sociokulturelle ballast. Unge fra miljøer uden uddannelsestradition må arbejde mere, have mere held og give afkald på flere ting, hvis de skal gennemføre en ungdomsuddannelse sammenlignet med unge fra miljøer med tradition for uddannelse. Artiklen opfordrer til at fremme kollektive udviklingsprojekter på skolerne med udgangspunkt i disse problemstillinger.
Artiklen diskuterer, hvordan de nævnte forhold er tæt knyttet til elevernes medbragte sociokulturelle ballast. Unge fra miljøer uden uddannelsestradition må arbejde mere, have mere held og give afkald på flere ting, hvis de skal gennemføre en ungdomsuddannelse sammenlignet med unge fra miljøer med tradition for uddannelse. Artiklen opfordrer til at fremme kollektive udviklingsprojekter på skolerne med udgangspunkt i disse problemstillinger.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Frafald i erhvervsuddannelserne |
Editors | Christian Helms Jørgensen |
Number of pages | 16 |
Place of Publication | Frederiksberg |
Publisher | Roskilde Universitetsforlag |
Publication date | 2011 |
Edition | 1 |
Pages | 135-151 |
ISBN (Print) | 978-87-786-7384-8 |
Publication status | Published - 2011 |