Læringslyst og læringsvilje

Susanne Murning, Aase Haubro Bitsch Ebbensgaard

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Artiklen viser, hvorledes det at få energi og have kræfter til at forblive på en ungdomsuddannelse hænger sammen med, at man som elev føler, at man har truffet det rigtige uddannelsesvalg, og at man oplever, at man 'hører til' både i forhold til lærerne og i forhold til de øvrige elever.
Artiklen diskuterer, hvordan de nævnte forhold er tæt knyttet til elevernes medbragte sociokulturelle ballast. Unge fra miljøer uden uddannelsestradition må arbejde mere, have mere held og give afkald på flere ting, hvis de skal gennemføre en ungdomsuddannelse sammenlignet med unge fra miljøer med tradition for uddannelse. Artiklen opfordrer til at fremme kollektive udviklingsprojekter på skolerne med udgangspunkt i disse problemstillinger.
Original languageDanish
Title of host publicationFrafald i erhvervsuddannelserne
EditorsChristian Helms Jørgensen
Number of pages16
Place of PublicationFrederiksberg
PublisherRoskilde Universitetsforlag
Publication date2011
Edition1
Pages135-151
ISBN (Print)978-87-786-7384-8
Publication statusPublished - 2011

Cite this

Murning, S., & Ebbensgaard, A. H. B. (2011). Læringslyst og læringsvilje. In C. H. Jørgensen (Ed.), Frafald i erhvervsuddannelserne (1 ed., pp. 135-151). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
Murning, Susanne ; Ebbensgaard, Aase Haubro Bitsch. / Læringslyst og læringsvilje. Frafald i erhvervsuddannelserne. editor / Christian Helms Jørgensen. 1. ed. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2011. pp. 135-151
@inbook{d8e44537df584c1e878037d9773ced09,
title = "L{\ae}ringslyst og l{\ae}ringsvilje",
abstract = "Artiklen viser, hvorledes det at f{\aa} energi og have kr{\ae}fter til at forblive p{\aa} en ungdomsuddannelse h{\ae}nger sammen med, at man som elev f{\o}ler, at man har truffet det rigtige uddannelsesvalg, og at man oplever, at man 'h{\o}rer til' b{\aa}de i forhold til l{\ae}rerne og i forhold til de {\o}vrige elever.Artiklen diskuterer, hvordan de n{\ae}vnte forhold er t{\ae}t knyttet til elevernes medbragte sociokulturelle ballast. Unge fra milj{\o}er uden uddannelsestradition m{\aa} arbejde mere, have mere held og give afkald p{\aa} flere ting, hvis de skal gennemf{\o}re en ungdomsuddannelse sammenlignet med unge fra milj{\o}er med tradition for uddannelse. Artiklen opfordrer til at fremme kollektive udviklingsprojekter p{\aa} skolerne med udgangspunkt i disse problemstillinger.",
keywords = "Gymnasiet, Uddannelsesvalg, Deltagelse, L{\ae}ringslyst, L{\ae}ring, Positionering",
author = "Susanne Murning and Ebbensgaard, {Aase Haubro Bitsch}",
year = "2011",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-786-7384-8",
pages = "135--151",
editor = "J{\o}rgensen, {Christian Helms}",
booktitle = "Frafald i erhvervsuddannelserne",
publisher = "Roskilde Universitetsforlag",
edition = "1",

}

Murning, S & Ebbensgaard, AHB 2011, Læringslyst og læringsvilje. in CH Jørgensen (ed.), Frafald i erhvervsuddannelserne. 1 edn, Roskilde Universitetsforlag, Frederiksberg, pp. 135-151.

Læringslyst og læringsvilje. / Murning, Susanne; Ebbensgaard, Aase Haubro Bitsch.

Frafald i erhvervsuddannelserne. ed. / Christian Helms Jørgensen. 1. ed. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2011. p. 135-151.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

TY - CHAP

T1 - Læringslyst og læringsvilje

AU - Murning, Susanne

AU - Ebbensgaard, Aase Haubro Bitsch

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Artiklen viser, hvorledes det at få energi og have kræfter til at forblive på en ungdomsuddannelse hænger sammen med, at man som elev føler, at man har truffet det rigtige uddannelsesvalg, og at man oplever, at man 'hører til' både i forhold til lærerne og i forhold til de øvrige elever.Artiklen diskuterer, hvordan de nævnte forhold er tæt knyttet til elevernes medbragte sociokulturelle ballast. Unge fra miljøer uden uddannelsestradition må arbejde mere, have mere held og give afkald på flere ting, hvis de skal gennemføre en ungdomsuddannelse sammenlignet med unge fra miljøer med tradition for uddannelse. Artiklen opfordrer til at fremme kollektive udviklingsprojekter på skolerne med udgangspunkt i disse problemstillinger.

AB - Artiklen viser, hvorledes det at få energi og have kræfter til at forblive på en ungdomsuddannelse hænger sammen med, at man som elev føler, at man har truffet det rigtige uddannelsesvalg, og at man oplever, at man 'hører til' både i forhold til lærerne og i forhold til de øvrige elever.Artiklen diskuterer, hvordan de nævnte forhold er tæt knyttet til elevernes medbragte sociokulturelle ballast. Unge fra miljøer uden uddannelsestradition må arbejde mere, have mere held og give afkald på flere ting, hvis de skal gennemføre en ungdomsuddannelse sammenlignet med unge fra miljøer med tradition for uddannelse. Artiklen opfordrer til at fremme kollektive udviklingsprojekter på skolerne med udgangspunkt i disse problemstillinger.

KW - Gymnasiet

KW - Uddannelsesvalg

KW - Deltagelse

KW - Læringslyst

KW - Læring

KW - Positionering

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-786-7384-8

SP - 135

EP - 151

BT - Frafald i erhvervsuddannelserne

A2 - Jørgensen, Christian Helms

PB - Roskilde Universitetsforlag

CY - Frederiksberg

ER -

Murning S, Ebbensgaard AHB. Læringslyst og læringsvilje. In Jørgensen CH, editor, Frafald i erhvervsuddannelserne. 1 ed. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag. 2011. p. 135-151